Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MySQL helligdage - the real deal plz

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænk engang - vi kan komme jorden rundt på under 80 dage, vi har været på månen - men en database kender stadig ikke forskel på alm. dage og helligdage. Måske er det bevidst, - da computerne i så fald måske ville begynde at lave færre opslag i disse anledninger.

Og jeg ved godt at helligdage i høj grad er individuelle fra land til land, - men når der er forskellige tegnsæt, - hvorfår så ikke forskellige datesets ?

Nå, spøg til side. Er der ikke nogen der har et fiks til mig så jeg slipper for at sidde og beregne helligdage flere år ud i fremtiden og have en statisk tabel med dem og sammenligne med?

Altså the real deal ! :-)

Jeg krydser mine fingre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15

Jeg forstår ikke helt hvad du gerne vil have lavet? Vil du gerne have lavet en php class eller php funktion som kan beregne alle helligdage på året? afhængig af hvilket land du er i? 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 22:18

Andreas:

Jeg forstår ikke helt hvad du gerne vil have lavet? Vil du gerne have lavet en php class eller php funktion som kan beregne alle helligdage på året? afhængig af hvilket land du er i? 

Nej, - jeg vil helst være fri for php denne omgang.

Jeg har en mysql-tabel med nogle timesheets.

Så skal der laves noget automagisk lønkørsel - jeg laver et view over noget data... og såfremt datoen på en post er en helligdag skal medarbejderen have +x%.

Det hele vil jeg gerne have i et view, - uden at skulle hardcode fremtidige helligdage ind i datamaten, - på den smartest mulige måde.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:37

Jeg kan ikke umiddelbart komme på en måde at gøre det op.. Personligt ville jeg mene det ville det være nemmere at lave en php funktion som proppede dataene ind i en database, hvor du så kunne bruge det.. Hvis du forstår hvad jeg mener? 

Jeg tror ikke du kan lave det du vil, i en MySQL database.. Meeen, jeg kender heller ikke til alt :) jeg vil lige høre en kammerat som er noget dygtigere om dette.. 

Jeg vender tilbage..

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47

Andreas:

Jeg kan ikke umiddelbart komme på en måde at gøre det op.. Personligt ville jeg mene det ville det være nemmere at lave en php funktion som proppede dataene ind i en database, hvor du så kunne bruge det.. Hvis du forstår hvad jeg mener? 

Jeg tror ikke du kan lave det du vil, i en MySQL database.. Meeen, jeg kender heller ikke til alt :) jeg vil lige høre en kammerat som er noget dygtigere om dette.. 

Jeg vender tilbage..

Jeg har lige snakket med en kammerat og det kan IKKE lade sig gøre uden programmering.. Det du skal er at få lavet en PHP class som du kan hente ud.. Du kan ikke lave den funktion du ønsker i en database..

Er der en speciel grund til du ikke vil have php ind over?  

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 22:50

Andreas:

Ikke andet end at jeg ikke lige har lyst og at jeg finder det upassende. Jeg synes det er databasefunktionalitet.

Og at mit projekt iøvrigt kan løses i ren mysql, endda uden brug af stored procedures.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58

Jørgen Olsen:

Andreas:

Ikke andet end at jeg ikke lige har lyst og at jeg finder det upassende. Jeg synes det er databasefunktionalitet.

Og at mit projekt iøvrigt kan løses i ren mysql, endda uden brug af stored procedures.

Jeg må være dig svar skyldig.. Jeg ville ikke umiddelbart tro det kan lade sig gøre.. 

Fra Odense C
Tilmeldt 16. Aug 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 23:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu ved jeg selfølgelig ikke hvor mange landes helligdage du vil have med, eller om det kun er danmark. Men jeg ville som start begynde at lede efter et evt. jQuery plugin som kan tjekke på det.

Ellers havde jeg bare lavet mig en Php-Class til at tjekke på f.eks juleaften. som så checker på om dagen er d. 24 og måneden er den 12. eller andre, du kan jo også tjekke på første søndag i en måned ALT er muligt...

Men som sagt jeg ved ikke om der allerede findes noget Open Source helligdags checker evt. men du kan begynde og lede.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 770
Fra  HLnet Skrevet kl. 23:25

Som Andreas er inde på, så ville jeg bestemt også benytte PHP i denne situation. Du kan sætte et cronjob op, så denne fil bliver kørt én gang om året, så du ikke selv skal huske på det.

Jeg faldte over denne PHP fil, som henter diverse helligdage ud. Den kan du måske benytte dig af til at snakke sammen med din database. 

 iPhone 6

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 23:47

Umiddelbart vil jeg ikke mene at MySQL sådan lige kan regne det ud.  Men det fylder jo ikke forfærdelig meget, så en enkelt kørsel, som gemmer helligdage de næste mange år i en tabel skulle næsten være til at have liggende uden nogen bliver kede af det. 

Her er et SQL dump: http://www.pastie.org/private/yqmhj6wbxvc1ebl5ns2pa   

Der er helligdagene frem til 2036 (så vi undgår 2037 problematikken).  

Hvis du gemmer dine datoer i DATE format i MySQL, så skulle du ret nemt kunne udlede om det er en helligdag i samspil med ovenstående. 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)