Jeg tror hurtigt at vi kan blive enige om, at alle disse nye afgifter ikke har ret meget med folkesundhed at gøre, men er et spørgsmål om at der skal flere penge i statskassen. Principielt er jeg ikke modstander af at vi lader de usunde varer blive lidt dyrere, hvis man tilsvarende gjorde de sunde varer billigere. Det eneste man opnår med tiltaget som det ser ud nu, er at man gør det dyrere at være forbruger i Danmark. Det kan måske også gå i tider hvor der er gang i økonomien, men vi er i øjeblikket i en situation hvor mange danskere er ved at tisse i bukserne, ved tanken om at bruge penge. Simpelthen fordi fremtiden er usikker. Man skal nok ikke være nogen Einstein for at regne ud, at så store øgede leveomkostninger, nok ikke er befordrende for danskernes lyst/evne til at få gang i forbruget igen. Der er nok ikke meget tvivl om at grænsehandlen vil stige, men jeg tror ikke at det bliver så meget som hvis de havde gennemført de oprindelige prisstigninger på cigaretter. Dét ville sandsynligvis have kunne sætte gang i grænsehandlen, og så er det helt naturligt at man ved samme lejlighed ville købe ost, smør, margarine osv. når man alligevel er afsted. Så lidt har de da tænkt sig om, men jeg synes det er et rigtigt skidt valgt tidspunkt at straffe danskerne økonomisk. |
uffehs:dermed vil man forsøge at betale de stigende udgifter vedrørende fedme med penge fra "kilden" til problemet. På samme måde som man siger at en væsentlig årsag til lungekræft er rygning, derfor skaffer man pengene til behandling af lungekræft ved afgifter på "problemet" (cigatter o.lign).
Hej
Først af alt, så kan man se at fx kræft er et stigende problem, det på trods af at vi lever sundere end for fx 10-30 år siden.
For det andet, så mener jeg at det er forældres problem/opgave til at opdrage deres afkom til at leve sundt og produktivt.
Det som man ser igen med alt det her, er at forbuds DK er i stigende vækst. Vores frihed til at vælge bliver indskænket, vores frie valg er slut. Og at vi skal kollegtivt straffes fordi at nogle få idioter ikke kan styre dem selv eller deres børn.
Det er simpelthen symbol politik så det basker. Og det eneste det gør er at føre økonomiske midler ud af landet. Og prøv at tænke dig, at med fedt afgift, sukkerafgift og tobaks afgift så kan det for mig i Århus svare sig at køre til tyskland og handle ind. Og det er jo lidt pinligt. Og det gør at detailhandlen i DK døder. Og de der ikke har en bil bliver mere og mere fattige, fordi at de skal betale for at vi andre handler i fx tyskland.
/Kenneth