Jeg overvejer ansættelse i et svensk indregistreret firma med adresse i Malmø, som samtidig bliver mit arbejdssted. Da jeg skal sælge for firmaet bliver jeg udstyret med firmabil. Mit salgsområde er Sverige og Danmark. Min bopæl vil fortsat være i Danmark. Jeg skal beskattes fuldt ud for firmabilen.
Kan jeg køre mellem min bopæl og mit arbejdssted?
Kan jeg benytte bilen privat i Danmark?
Kan den holde i min carport på min privatadresse i Danmark?
Artiklen som der henvises til er rimeligt dækkende. Problemet i din situation vil som jeg ser være at du næppe i overvejende grad vil køre erhvervsmæssigt i Sverige i og med at du også skal arbejde i Danmark.
Du skal så også være opmærksom på at dit arbejdsmønster (DK-Sverige) vil have ret afgørende betydning for din skattemæssige situation m.v.
Hvis du kun arbejder i Sverige skal du socialsikres i Sverige. Dvs. arbejdsgiveren skla betale den høje svenske arbetsgivaravgift. Til gengæld vil du så få lempelse i Danmark for den indkomst der optjenes i Sverige. Dvs. den skat du betaler i Sverige (SINK skatten) bliver endelig.
Arbejder du også i Danmark skal du socialsikres i Danmark og i den situation vil du komme til at svare fuld dansk skat med fradrag af de 25% SINK skat der er betalt i Sverige. Til gengæld slipper den svenske arbejdsgiver for den høje afgift. Dette er faktisk nogle forhold som man skal skrive sig bag øret allerede inden man begynder at forhandle løn m.v.