Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Renter af for sent indbetalte feriepenge

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 12
Fra  Selvstændig Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

FerieKonto opkræver 1,5% i rente for hver påbegynd måned.

Må de godt opkræve så høj en rente - normalt er det max. Nationalbankens officielle udlånsrente + 7 % om året?

De tolker selv dette som for hver påbegyndt kalender måned - dvs. hvis man skulle betale 12/9 og har betalt 10/10 - så mener de at dette er 2 måneder - men for mig at se er dette kun 1 påbegyndt måned - men det betyder at de egentligt opkræver 36% i årlig rente!!!

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Renter til private er begrænset, efter den model du selv oplister i tråden.

Renter mellem 2 erhvervsdrivende er derimod ikke reguleret på samme måde. Der er ikke noget øvre loft, men det er en betingelse at aftalen omkring renter er aftalt på forhånd. Dette kan bl.a. ske ved at der på faktura angives hvorledes der renteberegnes ved for sen betaling.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

flunte70:
De tolker selv dette som for hver påbegyndt kalender måned - dvs. hvis man skulle betale 12/9 og har betalt 10/10 - så mener de at dette er 2 måneder - men for mig at se er dette kun 1 påbegyndt måned

Det tyder på at du ikke har læst betingelserne på ATP. ATP har en forfaldsdag og en betalingsfrist. Forfaldsdagen er den 1. i måneden og betalingsfristen 10 dage efter.

Ved for sent betaling beregnes renten på baggrund af forfaldsdagen. Hvis du bruger datoerne i dit eget eksempel bliver det således også 2 måneders rente du skal betale - september + oktober måned.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 12
Fra  Selvstændig Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

ja - det har du ret i - men så er det også en ågerrente - 36% p.a.!

Men jeg har ikke fået nogen "faktura" hvor jeg er gjort opmærksom på dette...

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fremgår helt sikkert af din oprindelige opkrævning, at der ved for sen betaling tillægges renter.

Det kan være med henvisning til deres forretningsvilkår, eller med direkte nævnelse på faktura.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

flunte70:
Men jeg har ikke fået nogen "faktura" hvor jeg er gjort opmærksom på dette...

Det behøver du heller ikke at have fået i dette tilfælde, da renten og princippet er fastsat ved lov i Ferieloven (§ 28).

/Henrik Koudahl

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)