Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dilemma: Haves månedsløn på 70.000. Ønskes: Virksomhedsstart. Frygt: Hvis fiasko=karriere ødelagt

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej all

Jeg har et dilemma, som jeg forestiller mig andre også må have haft. Jeg har lige nu et fint job, der giver mig ca 70.000 om måneden. Jeg er karrieremæssigt fint positioneret til at stige yderligere i løn i fremtiden. Problemet er bare, at jeg ikke synes, det er specielt sjovt. Jeg brænder for at starte mig eget, og kan godt leve med en lav eller ingen indtægt i nogen tid, men jeg er bange for, at jeg har ødelagt mine karriere-muligheder, hvis jeg forsøger at vende tilbage til arbejdsmarkedet om 3-4 år. Jeg vil så være 40 år og står med en fiasko på papiret og meget af min erfaring vil være forældet.

Er der nogen, der har kloge betragtninger, som måske kan hjælpe mig i mit valg?

På forhånd tak.

Peter.

Fra Farsø
Tilmeldt 11. Sep 08
Indlæg ialt: 272
Fra  Pindustri I/S Skrevet kl. 18:40

Follow your heart ! :D 

ej, men hvis du går med disse tanker, så tror jeg at du om ti år vil fortryde, at du ikke tog springet. I stedet for at se det som en fiasko hvis du ikke lykkes, så har du bare fået en masse erfaringer som du nok ikke havde fået ved at blive i dit nuværende job. 

Er det i en helt anden branche du går med tanker om at starte op i, eller er det samme branche som du arbejder i ?

Håber det hjælper lidt :)

Mvh. Christian 

Unginvestor.dk - Kom igang med aktier. Pindustri - Brænde salg og træfældning 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46

Er det samme branche som du er i nu - altså konkurrence med din arbejdsgiver, eller noget andet du vil.

Hvis ikke du i din kontrakt har forbud mod at bruge tid på andet end dit arbejde og fritid - og du ikke konkurrerer med din virksomhed, kunne du måske prøve det lidt ad nogle timer aften/weekend om muligt. 

Jeg forstår dit dilemma - men har du råd, og rammer du ikke din nære familie for hårdt - så ville jeg nu nok tage chancen. Jeg går ud fra du ikke kan få 1 års orlov fra dit nuværende arbejde.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 19:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tja - sådan er livet :-) Man må tit tage nogle valg, man ikke nødvendigvis kan overskue konsekvenserne af.

Hvis du er i en situation, hvor du brænder for eet og keder dig ved alternativet, hvad sætter du så på spil? Jeg ville i dit sted ikke være i tvivl. Men hvis du er afhængig af at tjene 70.000 kr/måned, så må du hellere blive ved det sikre, du har nu. Ikke?

At se en erfaring - god eller dårlig - som en fiasko, synes jeg er forfejlet. Det bliver muligvis en fiasko indtjeningsmæssigt, men ikke i forhold til din eksistens. Da bliver det et led i en større proces, hvor du vil lære noget. Måske bliver din forretning en katastrofe, måske kan du ikke få et job på samme niveau igen, måske vil folk pege fingre ad dig, måske vil din familie blive sur, hvis ikke den gode løncheck kommer ind ad døren hver måned. Eller også vil du få et rigere liv og blive mere tilfreds, men måske fattigere?

Kunne du holde ud at tage et lavere lønnet job, hvis det glipper? Kunne du holde ud at skifte karrieremæssigt spor? Hvis nej, så bliv hellere hvor du er. Hvis ja, går prøv det. Sikkerhedsnettet i DK er ret fintmasket, så du kommer næppe ud, hvor du ikke kan bunde.

Du kunne jo vælge at tage beslutningen om at starte selv, men blive på jobbet fx 1 år og så spare alt det op, du kan. Så har du lidt at stå imod med. 

Du kan også, som jeg læste engang, prøve at slå plat og krone. I det øjeblik mønten er på vej ned, ved du hvad du håber, udfaldet bliver - så har du dit svar på, hvad du skal gøre ;.-)

Fra København
Tilmeldt 21. Dec 10
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 19:55

Halløj

Nu er jeg langt fra i din situation, er selv studerende, indkomst 5138 kr. ;). Men jeg ville helt klart tage "chancen". Du vil nødig sidde om 5 eller 10 år og sige satans hvorfor gjorde jeg det ikke. Kender en som prøvede at blive selvstændig, hvor det ikke gik godt, hans karriere fik faktisk et boost af det. Man kan vel sige at han fandt ud af at der ikke var noget alternativ til hans arbejde, som faktisk ikke var så ringe enda...Han var lige omkring 40, så det behøver ikke kun være negativt, hvis det fejler og hvem siger det gør det, hvis man har viljen :)

Så du lærer noget uanset hvordan det kommer til at gå.

Er det noget inden for dit fag du vil starte op?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 20:07

pede5000:
Jeg vil så være 40 år og står med en fiasko på papiret og meget af min erfaring vil være forældet.

Det var en klassisk historie.

Et andet tænkeligt, og klassisk scenarie er at når dit arbejdsliv er omme føler du dig som en fiasko fordi du ikke turde forlade din arbejdsplads og gøre hvad du ville, - og ikke fik realiseret dine mål.

Jeg vil da også gerne høre hvad for en branche du er i.

Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:08

Hej igen

Mange tak for rigtig gode kommentarer. Jeg har de sidste par år arbejdet aftener og weekender ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg har lavet et produkt og solgt det til et par kunder. Men een ting er at have et lille produkt og et par kunder. Noget helt andet er at skalere op. Jeg er i hvert fald kommet til den konklusion, at hvis jeg skal gøre mere i det, så kræver det fuldtid.

Jeg er i øvrigt i IT branchen.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 21:17

pede5000:

Hej igen

Mange tak for rigtig gode kommentarer. Jeg har de sidste par år arbejdet aftener og weekender ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg har lavet et produkt og solgt det til et par kunder. Men een ting er at have et lille produkt og et par kunder. Noget helt andet er at skalere op. Jeg er i hvert fald kommet til den konklusion, at hvis jeg skal gøre mere i det, så kræver det fuldtid.

Jeg er i øvrigt i IT branchen.

Lav to lister:
1. En liste over de 10 ting du lige nu bruger mest tid på i dit liv
2. En liste over de 10 ting i dit liv, som er vigtigst for dig. Dem du brænder for, det der giver dig mening.

Sammenlign herefter disse top 10-lister. Hvis de stemmer, så lever du et liv i overensstemmelse med dine værdier og drømmer. Hvis der absolut ingen fællesnævnere er, eller rækkefølgen er helt gal, så er det tid at agere på det. Løn, iværksætteri etc. er jo ikke nødvendigvis de ting, der dybest set gør dig mest lykkelig, så kig på listerne og tag det derfra er mit råd.

Og jeg har i øvrigt to gange i mit liv taget springet og mistet fodfæste for en tid. Det er fantastisk spændende og en smule angst-provokerende til tider. Men igen: Prøv med listerne og se om du ikke finder nogle svar der. Og så husk i forhold til de problemer, du måtte opleve, hvis du tager springet:

"If you can solve your problem, then what is the need of worrying? If you cannot solve it, then what is the use of worrying?" 

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:21

For mig at se siger overskriften alt: "Frygt: Hvis fiasko = karriere ødelagt"

Hvis du frygter så meget for din karriere, så er du ikke klar til at starte som selvstændig! Så brænder du ikke nok for sagen.

Det er i øvrigt DIG, der skal sørge for, at det bærer! Hvis du gør det rigtige, så er risikoen for fiasko minimal...

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 21:23

Poul Madsen:

For mig at se siger overskriften alt: "Frygt: Hvis fiasko = karriere ødelagt"

Hvis du frygter så meget for din karriere, så er du ikke klar til at starte som selvstændig! Så brænder du ikke nok for sagen.

Det er i øvrigt DIG, der skal sørge for, at det bærer! Hvis du gør det rigtige, så er risikoen for fiasko minimal...

Jamen hvad er da fiasko? Er det fiasko, hvis han som iværksætter kaster sig ud i noget, og det går galt. Det synes jeg ikke!
Hvis det er din drøm, så pyt med om det går galt. Jeg forstår udmærket din frygt, og jeg er helt uenig med Poul i, at du derfor ikke er klar til at starte som selvstændig. Det er fuldstændig naturligt at frygte det, som du ikke kan styre - og den handler ikke om, hvorvidt du brænder for sagen eller ej!

Og så husk dette fine citat omkring at turde:

Shoot for the moon.  Even if you miss, you'll land among the stars. 

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)