Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsrettighedsbeskyttet billedmateriale?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad kan der helt præcist juridisk ske hvis et firma opdager at en anden kommerciel organisation har benyttet sig af et ophavsrettighedsbeskyttet materiale - i dette tilfælde - et billede, på en hjemmeside uden at have fået lov? Og hvordan er reglerne hvis billedet er manipuleret så det er ''svært genkendeligt''?

Og sidst men ikke mindst - hvad plejer der at ske i praksis?

Håber her er nogen eksperter som kender lidt til dette emne :)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:05

Altså, hvis du bruger mine fotos, får du en regning.

Hvis du piller mine fotos ned for at undgå at betale regningen, får du en rykker.

Så simpelt er det.
- men det er måske nogen andre, der har brugt dine billeder?

mvh Hans
Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 21:18
Det er sådan set mest hypotetisk, for det er ikke sket (endnu). Undrer bare også lidt om der er forskel på rettighederne hvis det beskyttede billede er blevet manipuleret i en sådan grad at det er svært genkendeligt?
Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 21:21
Nåja - og hvor meget kan man evt. blive krævet i erstatning?
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:24

Problemet med at bruge billeder med ophavsret er, at ophavsretindehaveren kan tilladse sig, at sætte en ublu pris for brug, når man ikke spørger om lov først. Som regel sender fotografen en regning, som man gør klogt i at betale. Vælger fotografen at gå rettens vej, så kan det for alvor blive dyrt, da man så også skal betale sagsomkostninger. Sidste sag jeg hørte om, måtte en indehaver af en hjemmeside, betale 25.000 kr for ulovlig brug af et billed. Og uansaet om det er manipuleret eller ej, så har fotografen stadig ophavsret på det, for han/hun skal give tilladelse til det bliver manipuleret.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:40

Det er klart, at hvis billedet er meget stærkt manipuleret, kan det være vanskeligt for ophavsmanden at bevise, at han har ret.

Hvis dit problem er, at du mangler billeder, findes der databaser, som man frit kan bruge - og så er det jo også muligt at producere billeder selv, hvis man har lidt udstyr og lidt snilde.

På denne base: http://sxc.hu har man efter registrering et glimrende udvalg af gode og mindre gode billeder af alt muligt. Nogle af dem er til fri afbenyttelse, mens andre kræver tilladelse fra ophavsmanden. Nogle af fotograferne beder om et eksemplar, hvis man bruger det i en tryksag - andre beder om at blive nævnt som reference.

mvh Hans
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 22:04
Jeg vil sige det kommer lidt an på hvilket slags billede det er, hvem der bruger dem og så meget andet...

Med den løsning Hans bruger, så kommer han nok ikke ret lang når den lille bumsede dreng på 13 laver sin første hjemmeside, og finder dette vildt smukke billede på google og bruger det så på hans hjemmeside.

Men er det derimod et firma der anvender noget af hans materiale er det en anden sag.

sxc.hu som hans nævner er ok til at finde gode billeder, men der skal tages højde for det er amatør fotografer.

Istedet vil jeg råde dig til at bruge www.istockphoto.com alle har råd til 1-3$ for et billede, og kvaliteten er efter min mening et tak højere.

Men vil da sige BRUG ALDRIG andres materialer uden at kontakte dem. Hvis det endelig er, så kontakt dem dog, man for som regel lov hvis det ikke skader ejeren. Og hvis det er til kommercielt brug kan man som regel betale en sjat for at få lov til at bruge det.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 22:10
Man skal bare huske at man ikke må sælge billeder fra Istockphoto.com videre. Dvs at jeg som web-bureau ikke må købe dem og tjene på dem (bruge dem på en kundes website)!
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 22:14
Casper - det kan man vel meget nemt komme uden om ved at sige kunden bare kun betaler den ene dollar for det, eller hvis det ikke er nok, får kunden til at købe billedet selv og derefter sender det til webbureauet?

Det er vel mest en beskyttelse for at folk ikke opkøber en masse billeder og derefter sælger dem videre til en højere pris?
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 22:17
Dato: 12/5/2005 10:13:55 PM Forfatter: Martin Tygsen Casper - det kan man vel meget nemt komme uden om ved at sige kunden bare kun betaler den ene dollar for det, eller hvis det ikke er nok, får kunden til at købe billedet selv og derefter sender det til webbureauet?

Ja selvfølgelig men nu ved folkens herinde, at de lige skal tænke på det

Bruger selv Istockphoto meget. Det er et suverænt sted.
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)