Hvor meget tid bruger dine murersvende på at dække af til aften? Brug tiden på at mure, så kommer jeg og fylder hulmuren med papiruld. Resultat: Tilfredse svende, ingen spildtid, knastør isolering=Tørt hus.
Hulmursisolering koster 148 + momspr kvadratmeter for 190 mm hulmur. 125 mm koster 108 kr + moms.
Er dine tømrere trætte af at ligge og svede på lofter når de isolerer?
Nye huse er med genvex osv ret omstændige at isolere med bats eller ruller. Det skal gøres meget omhyggeligt for at leve op til de nye krav. Få istedet isoleret med papiruld, og brug tømrerne til noget mere fornuftig! Isolering med papiruldsgranulat sikrer nul kuldebroer.
Ved efterisolering kan det være svært at komme helt ud til tagfoden, det er ikke noget problem med papiruldsgranulat.
100 mm løst på loft koster 55 kr + moms pr. kvadratmeter. 200 koster 90 kr + moms. 300 koster 130, og 400 koster 165 + moms.
jeg har ofte prøvet at skifte vinduer, hvor muren er hulmursisoleret.DET ER ET HELVED!!!! isoleringen pibler bar ud og man har ingen chance for at stoppe det!
hulmursisolering er heller ikke til at anbefale ved vandskurede vægge. de tørrer aldrig helt ud og forbliver grimme!
Så du mener helt man skal undlade hulmursisolering...??!!
Det er rigtigt at feks flamingokugler bare pibler ud ved skift af vindue, men det gør papiruld ikke!!
Jeg har selv prøvet det flere gange, og det sidder komprimeret i muren og ryger ingen steder..
Det du beskriver med vandskurede mure kan jeg heller ikke helt forstå. Det er korrekt at hvis mureren ikke får dækket ordentligt af ved nybyg, kan isoleringen i hulmuren forblive våd i 6-7 år! Det er hverken sundt for muren eller for de mennesker der skal bo i huset. Men ved fyldning af muren efter taget er kommet på, og ved efterisolering hvor isoleringen blæses ind, er isoleringen og dermed muren jo knastør..
Jeg har desværre ikke noget materiale på bjælkehuse.
Byggede i første omgang det hus jeg selv bor i, og det bruger jeg gerne som reference. Jeg bygger af dansk Douglas, håndafbarket, og skåret til med motorsav. Altså helt igennem håndlavet og dermed i mine øjne ihvertfald et "rigtigt" bjælkehus.. Det hus jeg bor i byggede jeg i første omgang i "Friland". Jeg fik 2 canadiere over for at hjælpe, og mit byggeri og andres blev fulgt af Danmarks Radio. Så måske du har set det i fjernsynet?
Du er meget velkommen til at ringe til mig hvis du ønsker at vide mere..
ja, i princippet mener jeg, at hulmursisoleringen kun skader byggekemien! men da man jo nu skal opfylde helt vanvittige krav, kommer man nok ikke udenom én eller anden form for isolering i bagmuren. for tætte huse forårsager allergi og materialerne har ikke godt af ikke at "blive luftet". jeg forstår heller ikke at man skal tætne husene så meget og samtidig forlange en tvangsudluftning, hvor den kostbare varme bare fiser ud.
problemet med vandskurede vægge er, at det er meget synligt, hvis skalmuren er våd. fugten trænger ind i stenen og særligt på nordsiden af et hus, hvor solen aldrig kommer hen, kan det ikke tørre ud. specielt ikke når nordvæggen ikke kan få noget luft og varme indefra pgr. af isoleringen.
isolering, dampbremse, dampspærre osv er en religion for sig i byggebranchen. meningerne går så meget fra hinanden og bestemmelserne ændrer sig nærmest årligt. ikke let for en bygherre at bygge sit eget lille drømmehus.
Jeg giver dig helt ret i at isolerings og tæthedskravet idag er noget ude af propertioner. Derfor bor jeg også selv i et bjælkehus, hvor stammen er den eneste væg, med rig mulighed for at justere luftfugtigheden indenfor. Uden at skal køre videre i samme rille.. Fordelen med papiruld er også at man helt kan undlade den skide dampspærre, og bruge dampbremse eller lign.
Jeg komer ud til mange ældre huse med tom hulmur, eller meget mangelfuld isolering i hulmuren. Det giver for det første en høj varmeregning til skade for den enkelte husejer, men også til skade for miljøet. Dertil kommer en ringe bokomfort pga kolde vægge/hjørner, kondens på ruder, kuldebroer en masse. Jeg mener det er helt på sin plads, og direkte tåbeligt ikke at få efterisoleret sit hus. Udgiften er tjent hjem i løbet af et par år, og fra dag 1 efter, har man en øget komfort i sit hus..
Jeg mener stadig at hvis man kigger sig lidt for og tyr til alternative metoder at man kan bygge sig et hus hvor det er muligt for mennesker at opholde sig, men du har ret i at hvis man som bygherre ikke har lyst eller overskud til at finde alternativer, ja så er man tvunget til at leve i en plastikpose..
vi kan desværre ikke blive enige om ret meget, men det er meget typisk i byggebranchen og derfor svært for en bygherre at finde den rette håndværker med alle de forskellige meninger.
en bjælkehytte passer ikke ind i det danske klima. canada, nordnorge, nordsverige, nordfinland ja, hvor luftfugtigheden er mere konstant. den svingende luftfugtighed i danmark gør at bjælkerne arbejde helt vildt op og ned. det er ikke en sjældenhed at en nybygget bjælkehytte synker mere end 20 cm i sommerperioden. og hvis man ikke har taget hensyn til det ved vindues- og dørmontering kommer man i store vanskeligheder. bjælkehytter skal efterspændes mindst hvert halve år. hvis ikke man vil bo i et "grimt" træhus skal det males eller olieres ret tit. en masse arbejde og malingen skader omverdenen med dets dampe - specielt i produktionen.
jeg har i tidernes morgen selv solgt træhuse i tyskland og jeg må sige at jeg er blevet klogere. jeg havde selv akkurat samme mening som dig - men kan ikke anbefale det mere. bærende trævægge ja - men kun med en skalmur udvendig - uden hulmursisolering og så selvfølgelig med stråtag.
mht. ældre huse (murermestervillaer) kan det godt være, at man sparer et par tusinde om året på varmeregningen, men man får et dårligere hus, der vil slå revner og frostsprænge på et tidspunkt. og så er det op med pungen til renoveringen og man smider hulmursisoleringen ud igen. selvfølgelig skal både inder- og ydervæggen (enkelte udluftningsriste) være luft- og regntætte! varmen indefra går i væggen og tørrer den ud. væggen holder sig varm så rummet ikke køler fuldstændig ud om natten når man slår varmen fra
Bliver der ikke blandet lidt sammen på nybyg og på efterisolering?
Hvis du skal efterisolere dit hus, så er det vel underordnet om man bruger papiruld eller flamingokugler (eller andre polyethylen produkter), fordelt tror jeg det er 90% varmeregning og 10 % komfort der er grunden til at man vælger at efterisolere sit hus.
Hvad er det i syntes der er urimeligt ved de nye krav. Der er vel en fornuft i at alt hvad man bygger fremover, forbruger så lidt energi som muligt. Nybyg skal kunne klare en "blow´er door" test. Det er en test hvor man blæser ind i huset og ser hvor meget der ryger ud, med de nye regler er det absolut minimalt der må smutte ud. Man skal altså lukke sit hus til med en dampspærre (tyk plastik). For dem der tror de bor sundt i et nybygget træhus! Tro på det, du bor i en plastikpose, du kunne ligeså godt bo i en betonklods.
Husk, ved ombygning af mere end 25 % af bruttoarealet af et/sit hus, skal de nye energikrav opfyldes og det er for HELE huset.
Det giver kronede dage for energikonsulenter, ganske ligesom SEO gutterne der høster frugten af de 5000 webshopejere der alle tror de har fundet en guldåre.
det er skam ganske fint, at man kan spare på energien, da den jo bliver dyrere og dyrere. for 10 år siden kunne man få et nøglefærdigt hus for 5-6000 pr kvm. idag er vi oppe på 9-10000. håndværkerlønningerne og lønningerne i fabrikkerne er steget, der nu skal producere dobbelt så mange materialer for at leve op til de nye krav. så istedetfor for at spare penge på varmen går de til selve byggeriet og vedligeholdelsen af huset.
huset, uanset om træ eller sten, skal kunne ånde for at have en lang levetid. og der ser jeg problemet om nogle år. 100 år gamle huse har holdt uden problemer indtil man begynder at hulmursisolere dem.
jeg vil hellere give lidt mere i varme end at se mine børn og børnebørn få astma pgr. af hysterisk isolering af husene som vi trods alt skal leve i.
ved "blow´er door" testen sætter man strimler hen over tvangsudluftningen. efterføgende tar man dem væk igen og den dyre energi fiser direkte ud.
fuldstændig paroksal lovgivning og tagen pis på folk!