Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laves et søgefelt på ens hejmmeside?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Har søgt længe efter et svar på dette spørgsmål, og håber virkelig i kan hjælpe mig. Jeg står i denne situation, at jeg ikke kan finde ud af at lave et søgefelt på en hjemmeside. Tænker ikke her på et indsat google søgefelt, men et der er lavet specifikt til den hjemmeside, det er lavet til. Som et eksempel på en hjemmeside der har sådan et søgefelt, henviser jeg her til Amino.dk.. hvordan er det lavet/kodet? Nogen der evt. kunne finde- eller direkte give en personlig-guide til, hvordan dette gøres?

På forhånd tak.   

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 17:55

Well, ligger dataen i en database? Indholdet skal indekseres på den ene eller den anden måde, før man kan søge i det.

Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 18:58

Så langt er jeg også ca. selv kommet, men hvordan? Wink 

Nogle som ved om der findes guide eller lignede på nettet eller i så fald en god gammeldags bog omkring emnet? Har selv søgt omkring det, men uden held..

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 19:03

Det kommer jo an på, hvilket sprog siden er programmeret i. Det er ikke sådan noget, man bare lige gør.

Fra Viby J
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 578
Skrevet kl. 19:10
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:17

At lave et effektivt søgefelt er en smule advanceret hvis det skal fungere ordenligt. Problemmet er især at folk måske anvender andre endelser, stave måder, eller staver det helt forkert. Men en helt basal søge funktion i mySQL (som altså kræver folk folk staver helt rigtigt) kan kodes forholdhvist nemt, men som sagt, er den ikke altid lige effektivt.

Det kræver at dit inhold er indekseret i i database, det vil det være hvis du anvender et CMS. Og efter MySQL kommandoen er lavet, gælder det selvfølgelig om at vise resultaterne på en ordenligt måde.

De fleste CMS inkludere allerede en søge funktion som jeg klart ville bruge.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)