Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan mam eje ApS og Holdning, hvis man får supplerende dagpenge (hobbyvirksomhed)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal starte online virksomhed op, som det første år er med røde tal.

Jeg er p.t. på dagpenge og er afhængig af at mine i forvejen strappe privatøkonomi ikke bliver påvirket da jeg er enlig forsøger. Jeg kan starte det op som hoppyvirksomhed (personligejet) og få supplerende dagpenge eller kører det ved siden af et fuldtidsjob, hvis jeg får sådan et.

Men kan se fidusen ved at etablere et holdingselvskab og et aps (har kapital til det), men mister jeg så min dagpengeret? Er hoppyvirksomhed kun personligejet?

Jeg har flere interesserede investorer (både privat og buseness angel) og er i tvivl om hvorvidt det er en fordel for mig eller ej at have en eller flere med. Men hvis de skal købe andele, så skal det vel være en ApS ikke? Kan man drive et personligejet hoppyvirksomhed med en invester (sleepingpartner) på supplerende dagpenge?

På forhånd tak! Jeg er meget forvirret over alle de skatteregler og regler med invester inde i billedet.

hellemuzz

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 00:09

Der er skrevet en del om det emne de sidste dage.... prøv at bruge søge funktionen.... i højre hjørne....

Eller ved din A-kasse alt om det, eller bør kunne undersøge det for dig...

/

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16

Enig - fat i din a-kasse - for de kan se forskelligt på reglerne. Som hovedregel kan du ikke være selvstændig og få dagpenge om man nu skal forenkle det. Du kan ofte få ok for at drive det som du kalder hobbyvirksomhed, hvis det kan gøres efter kl 17 og inden normal mødetid, men det er her grænserne er så flydende fra A-kasse til A-kasse, at der ikke kan svares klart - det kan KUN din a-kasse. 

Mange A-kasser er helt stive, og siger oftest CVR = 0 dagpenge - andre mere fleksible, men man kan ikke bruge dagpenge som "iværksætterstøtte", det ville vist heller ikke være rimeligt mod de firmaer du vil konkurrere medSmile

Du kan omsætte op til 50.000 kr pr løbende 12 mdr uden at ha CVR og være momsregistreret, men måske behøver du momsregistreringen og dermed CVR til virksomheden af omkostnings årsager i opstarten, det ved kun du selv. Det er nok nemmere i forhold til dagpenge hvis du ikke har CVR, men hold A kassen orienteret så du ikke risikerer at skulle af med bod og andet ubehageligt. 

Du må godt lade os vide hvad DIN A-kasse mener i sagen i detaljer.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Sep 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:04

Hej,

Jeg HAR fået det godkendt som Hoppyvirksomhed hos Krifa. Og det kan sagtens køres som bi-erhverv det første års tid eller to.

Jeg står bare og skal tage en svær beslutning synes jeg.

For der har meldt sig 3 interesserede invistorer (sleeping partner). Den ene er en business angel som vil betale alle udgifter inkl. min fulde løn (så jeg kommer ud af dagpengesystemet). Så skal jeg være fuld beskeftiget med det. Det kunne jeg også sagtens. Det er et spørgsmål om hvor hurtigt virksomheden skal vokse.

Den kan drives som bi-erhverv med mindre indsats fra mig og dermed længere udsigter til indtjæning og at kunne leve af det. Men så er jeg alene om det, er ene beslutningstager og har selv overskudet til udvikling og til at starte andre spændende ting op.

Den kan også drives med en investor, hvor jeg er på fuld tid og bruger meget tid på opsøgende salg, kontakter, aftaler m.m. og vægsten vil gå hurtigere. Men så skal beslutninger tages i samarbejde med investor, overskudet skal deles og det er en helt anden slags virksomhed. 

Er i tvivl om det er noget for mig...i hvert fald til at starte med. jeg kan nemlig godt lide at knokle mig frem med mit netværk i ryggen og en investor vil jo have det hele er resisor og regler osv.....tænker bare der kan spares en del penge (i virksomheden) ved at lave "bytteaftaler) i stedet for at betale ved kasse et....???

Jeg er i 7 sind hvad jeg skal gøre - hvad jeg skal skyde efter!

Der er også en privat invester der er interesseret, men det kun kun kapital til et stykke af vejen. Jeg har også selv noget kapital.

Er i tvivl om jeg skal starte op selv som personlig ejet/ holding-aps og så senere invitere investorer ind?

Eller om jeg skal invitere dem med til bords fra staten?

Jeg er meget afhængig af min private økonomi ikke forringes.

hellemuzz

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 16:40

For mit vedkommende synes jeg klart den første løsning (business angel) virker mest tiltalende.

Du er sikret en lønindtægt, og slipper fuldt ud for hovedpinen med om A-kassens fortolkning nu også stadig peger på hobbyvirksomhed (og dermed mulighed for supplerende dagpenge). Husk også, at de supplerende dagpenge kun er i en begrænset periode - er det 30 uger !?

Edit:
Ovenstående er i overvejende grad skrevet med "forsørger-brillerne" på

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)