Håber der findes en Amino, som kan hjælpe mig med følgende lille ( for mig meget stort ) problem: Jeg skal bruge nogle billeder til et website, som skal indsættes i billed rammer, f.eks. 240 x 190 pixel (hvad er det i cm?) Jeg har billederne og kan godt finde ud af at lave rammen, men hvorledes får jeg billederne indsat i rammerne? I InDesign kan man indsætte billeder, som tilpasses efter rammens størrelse, men hvorledes gør man dette i Photoshop? Kunne man evt. lave dette i InDesign istedet? Jeg har forsøgt mig - rigtig mange gange- men uden held og har brug for lidt assistance. Måske er det blot en lille ting eller jeg er helt galt på den? ![]() Nu er jeg ikke den store tekniske nørd, hvilket måske tydeligt fremgår. Håber nogle kan hjælpe her. |
Hjælp til Photoshop
1) Ved 72dpi svarer dine mål til 8,47 x 6,7cm (ifølge min Photoshop) 2) Du har billedet med rammen og hvid indhold? Copy/paste indhold ind og op i Edit -> Freen Transform. Så kan du rykke som du har lyst til. |
Tommy. Har jeg også forsøgt, men så får jeg blot hele -det store billed - ind og kan selvfølgelig godt flytte dette. Jeg skal have det store billed, formindsket og tilpasset den eksisterende ramme, så hele billedet jo bliver noget mindre, men hele billedet skal med i den nye ramme. Gav det nogen mening? |
Tryk derefter ctrl+0 så får du zommet ud alt efter hvor stort billedet er, nu tager du fat i et af hjørnene mens du holder SHIFT nede ( for ikke at ødelægge proportionerne) og trækker billedet ned så det bliver en passende størrelse i forhold til din ramme. Hvis du er rigtig smart laver du rammen i et layer der ligger oven på billedet der skal være i rammen, så sikrer du dig at billedet går helt til kant i rammen, og måske endda overlapper lidt under rammen. |
|
Martin & Tommy. Jeg kan godt følge jer - et stykke af vejen - og kan godt f.eks. indsætte et logo i rammen og gøre dette større eller mindre, uden at ødelægge størrelsesforholdet - så lang så godt. Men jeg har flere forskellige fotos, liggende som JPG filer og disse fotos skal indsættes i de forskellige rammer. Jeg har også forsøgt at have rammen klar og så åbne et foto og trække dette over i rammen, flot det kommer ind i rammen, men i samme størrelse? Og jeg kan ikke højreklikke, da jeg så kun få lag information. |
du skal huske at stå på selektionsværktøjet, og ellers vælge måden som Tommy skriver, ved at gå op i edit - free transfom. Husk det er vigtigt at have rammen på et lag og billedet på et andet lag. Hvis du ikke har mulighed for at oprette nye lag, kan det være fordi du skal skifte image mode, som gøres under image -> mode -> RGB f.eks. |
Tak. Jeg skal nu nok få det til at virke. Har fundet ud af en anden metode: Åben et foto, marker dette og under Billed, vælg Billedstørrelse og vælg så den ønskede størrelse og vupti så er den hjemme - er det ok.? Så må jeg så efterfølgende finde ud af noget med en brugbar ramme til fotoet. Tak for hjælpsomheden |
Det er som sådan en fin metode at gøre billedet mindre på. Kan du ikke bare når du har lavet billedet den rette størrelse hive det over på rammen? Det er godt nok en bøvlet måde at gøre det på, og hvis du har mange billeder bliver det et langsommeligt arbejde. Men det burde virke :) |
Hvis du ofte leger med photoshop vil jeg da anbefale dig at kigge nærmere på www.bitsvar.dk som er lavet af en aminobruger, jeg fik fornøjelsen af at få en god snak med ham på vores lille aminotræf i kbh, og det lyder til der er lagt et stort arbejde i det, og det ser vældig pædagogisk ud. |