Hej, Jeg er i gang med at starte et firma, hvor vi skal importere toldfrie produkter fra USA. Vi er registreret importører og eksportører for at undgå at betale importmoms, men hvordan foregår det lige i praksis. Er det nok, at vores leverandører skriver vores CVR nr. på forsendelsen eller skal der laves andre ting for at tolderen kan se, at vi er registreret importør. Håber der er nogen, der ved noget om det ... Mariann |
Praksis omkring importmoms ...
Når du skriver i er registreret som importør, så går jeg udfra at det er hos SKAT i har fået en godkendelse som T1 toldlager og forenklet ekspresangivelse. Det at i har fået disse godkendelser er i sig selv ikke nok til at undgå at skulle betale importmoms, hvilket man skal gøre så snart varerne kommer fra 3. lande. Rent praktisk foregår det ved at varerne bliver tjekket i tolden og værdien bliver registreret, og så kommer der en regning fra SKAT på importmomsen. |
|
Hej, Mange tak for svarrene - er det forstået korrekt, hvis jeg går ud fra, at der ikke bliver opkrævet importmoms, når firmaets cvr nr. står på fortoldningspapirerne ... (men at man alligevel skal bogføre sig ud af det, så momsen fremgår af regnskabet) ? /Mariann |
Hej! Ja....skal oplyses...men er neutral i sidste ende /Peter |
Jeg tillader mig lige at fortsætte tråden her, eftersom jeg har et relateret spørgsmål. Vi er et nystartet firma, som importerer software fra USA. Vi er registrerede importører. I sidste uge modtog vi to pakker, hvor den ene blev fortoldet af UPS, mens den anden (der var sendt som Global Priority Mail) skulle afhentes på posthuset mod betaling af importmoms. Eftersom det er første gang vi har at gøre med importmoms er jeg lidt usikker på hvordan vi får refunderet den importmoms, som jeg måtte betale for at få udleveret sidstnævnte pakke? Og hvordan skal det bogføres (i SummaSummarum)? Håber nogen kan hjælpe! Bedste hilsner Jens Bruun Kofoed 3BM - www.e-3bm.com |
Jens Bruun Kofoed
Partner i 3BM I/S
Hej! Du debiterer indgående moms/eller hvis du har en konto i dit momsregnskab, der hedder importmoms, og kredit bank/kasse eller hvordan du nu har betalt. Den betalte importmoms bliver så refunderet via næste momsafregning. /Peter |
Bedste hilsner Jens |
Jens Bruun Kofoed
Partner i 3BM I/S
Hej Jeg vil lige høre jer, om der er nogle der ved om man skal betale importmoms, hvis man køber som privat person. Jeg har købt noget tøj uden for EU til en værdi af 1200 kr. Nu har jeg fået en ekstra regning fra UPS af, som vil have næsten 700 kr. Her skal man betale importmoms på lidt over 400 kr. Kan det være rigtig, at jeg skal betale dette? |