Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gik det ikke?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle aminoer.

Er du ved at opgive din ide? Eller ER det allerede gået galt? Var udgifterne større end indtægterne? Eller er du stoppet med dit projekt og har nu mod til at starte påny?
Jeg har selv prøvet det. For ca. 20 år siden startede jeg en elektronikvirksomhed i fritiden. Det var på det tidspunkt, hvor man fra det offentlige med alle mulige støtteordninger gjorde alt muligt for at få folk til at starte egen virksomhed.

Jeg var i et par år underleverandør til en anden lokal virksomhed, der udviklede PLC styringer til de danske fjernvarmeværker.

Det gik egentlig meget godt; så jeg fik mere og mere blod på tanden og fik så den SINDSYGE ide, at jeg ville konkurere med Stelton.

De producerede en rustfri toastholder, som de dengang solgte til 250,- kr.

Jeg tænkte: "Det må da kunne gøres billigere".

Så jeg designede en toastholder som var kantet i stedet for Steltons runde design og snakkede med den lokale isenkræmmer om jeg kunne køre et prøvesalg i butikken til 34 kr. Det kunne jeg godt.

Så jeg gik i gang... på billigste måde fik jeg fremstillet prøveværktøjer, snit og stans og fik købt en lille 10 ton presse for næsten ingen penge. Jeg tænke, at hvis det ikke gik, så kunne jeg bare trække udgiften fra i skat.

Vidunderet skulle jo også i en emballage, så der blev designet en papæske til lejligheden.

Ned i butikken med 50 styk.

Og så vente og se, hvordan det gik.

Efter 3 uger var der ikke solgt een eneste Toastholder!

Lige pludselig blev jeg klar over, hvad dette lille eventyr havde kostet.

50.000 i værktøjer og opstartsomkostninger.

Så gik der panik i mig. Jeg kunne se, at dette her slet ikke gik som jeg havde forventet.

Så jeg tænkte: Jeg lukker min lille fritidsvirksomhed". Jeg solgte værktøjerne til en krone til en maskinfabrik (og fik min "værdifulde" regning) - så kan jeg trække det hele fra i skat og så var det jo ikke så slemt endda.

Men nej, sådan kom det ikke til at gå.

Jeg blev hevet til torskegilde - ene mand imod en skatteforvaltning på ca. 10 personer.

(DER føler man sig lille skulle jeg hilse og sige)

Her fik jeg forklaret, at det jeg havde gjort, det kunne man altså ikke. Jeg måtte ikke trække mine værktøjsudgifter fra på een gang - de skulle afskrives. Og da virksomheden var lukket var der kun een til at betale - mig.

Med en trækprocent på 68 af sidst tjente krone skulle jeg så lige tjene ca. 150.000 før skat før den var betalt.
SURT SHOW

............................
Vi sporer lige nogle år frem:

For 10 år siden startede jeg så min virksomhed, WebAssistance, i fritiden.

Man siger "Brændt barn skyr ilden" ... og jeg var i den grad brændt af mine uheldige oplevelser med skattevæsenet.

Jeg syntes, at det er noget af det mest uretfærdige, en iværksækker kunne udsættes for.

Og nu var det så mig, det gik ud over.
Jeg tog derfor nogle grundlæggende beslutninger for min nye virksomhed:
Jeg ville ikke investere een eneste krone i virksomheden.

Alle penge, der blev tjent her skulle i stedet geninvesteres.

For 7 år siden gik jeg full time og siden er det gået rigtig godt

Hvor vil jeg så hen med alt dette?

Jo: Vi er alle et produkt af vores opleveler. Vi lærer. Nogle gange ved at lytte til andre. Nogle gange må vi selv tage den hårde tur. Men vi lærer af det.

Vi begår alle fejl. De fleste forhåbentlig små, så vi nemt kan justere dem.

I dag lever jeg af at hjælpe andre til at undg
Fra Århus
Tilmeldt 15. Feb 07
Indlæg ialt: 286
Fra  Webkontoret Skrevet kl. 16:38
Hej Christian
Det var interessant læsning. Lod du dig egentlig momsregistrere med det samme, da du startede op med WebAssistance i din fritid, eller hvor længe ventede du med det?

Kirsten

www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 17:44
Hej Kirsten
Tak for det.
Jo - jeg blev momsregistreret med det samme.
Mvh, Christian

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)