Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min nyudtænkte forretningsmodel er ikke ny :(

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg har i længere tid gået med en (efter min mening) genial idé til et nyt forretningskoncept. Desværre har jeg lige opdaget, at der er andre i verden, rettere sagt i Asien, som har nææææsten samme idé som mig... og de er allerede i fuld gang med geschäften, og ikke mindst ved at ekspandere til Europa! Øv øv øv, nå men jeg har besluttet mig for at føre min idé ud i livet alligevel, da min model er lidt anderledes, og hvis ellers jeg ikke foretager mig noget ulovligt eller kan beskyldes for at "stjæle" en anden mands idé! Det er så her mit spørgsmål kommer ind i billedet.

Kan man juridisk set sagsøges/opkræves erstatning hvis man har en forretningsmodel, som ligner en allerede eksisterende model MEGET? Jeg ved godt at der findes mange forretninger, som i bund og grund har samme model, men min idé skiller sig væsentligt ud i forhold til de traditionelle som skobutik, supermarked osv....

Håber nogen kloge hoveder der ude kan give mig lidt info :)

På forhånd tak!

Tilmeldt 28. Jan 11
Indlæg ialt: 112
Fra  Lund & Mundt IVS Skrevet kl. 18:40

Jeg har desværre ikke kompetence til at rådgive dig i denne sag, men jeg tror, at hvis du ønsker et reelt og konkret svar, så skal du også stille et reelt spørgsmål. Folk er nød til at vide, hvad du snakker om.

Jeg håber at du får et svar på dit spørgsmål.

Mvh.

Kenneth

www.kennethmundt.com

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 18:47

kenneth:
Jeg har desværre ikke kompetence til at rådgive dig i denne sag, men jeg tror, at hvis du ønsker et reelt og konkret svar, så skal du også stille et reelt spørgsmål. Folk er nød til at vide, hvad du snakker om.

Jeg har samme holdning, stil klare spørgsmål og få klare svar..... det er lidt luftigt..... og hvis du er bange for at dele din idé er der nok ikke mange der kan hjælpe.

Men generelt vil jeg da siger, at der er flere der sælger bøger på nettet som Amazon, der er mange der sælger børnetøj osv....

Men vi nok nødt til at få noget at arbekjde med, hvis vi skal svare mere konkret....

/

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:41

Lidt mere konkret ville være en hjælp, men hvis det kun er forretningsmodellen som du kopierer, så er der ikke stor sandsynlighed for, at du gør noget ulovligt. For at det er ulovligt skal din konkurrent have en form for patent og det er svært at opnå, da de fleste "nye" forretningsmodeller blot er variationer af eksisterende.

Så længe du ikke kopierer navne, mærker, grafik/billeder/tekster, etc, så tror jeg ikke du gør noget forkert, men det rigtige svar afhænger af den konkrete situation.

Dbh. Aleksander

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 09:59

Kan du ikke videreudvikle ideen så du gør det endnu mere smart! Du får sjældent noget ud af at gå i andres fodspor

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 15:57

Ifølge den danske patent lov, den europæiske patent myndighed er 

forretningsmodeller undtaget for patentering, såeh -  i forhold til evt. patenter - er der frit spil til

at anvende en andens forretnings model, men pas på andre krænkelser f.eks. af varemærker

Mogens Ludvigsen, www.eneret.dk

Direktør i LudvigsenPatent

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)