Et juridisk spørgsmål. Ifølge banner annoncer for Surftown kan man ved dem købe et domæne til 19,- kr. Det prøvede jeg så at gøre, men fandt ud af at prisen på Surftowns side var 75,- + moms. Derfor skrev jeg til Surftown for at høre hvordan det kunne være.
Jeg fik at vide at kampangen med domæner til 19,- var stoppet og derfor kunne jeg ikke købe det længere til den pris.
Men, er det ikke korrekt at jeg husker fra mine Erhvervsret timer i fra min handelsskole tid at forhandleren er forpligtet til at sælge til den oplyste pris medmindre køberen er i ond tro eller at det er urimeligt billigt.
Surftown kører deres annoncering igennem Tradedoubler, og vil derfor mene at det er Surftowns ansvar at holde deres annoncer opdateret med korekte priser på Tradedoubler.
Har kontaktet Surftown 2 gange og de afvises mig bare.
Kan i hjælpe mig på vej, evt med en paragraf som jeg kan henvise til. |
Uden at jeg er advokat vil jeg godt pointere at det er et gråzone område, der er nemlig en tydelig juridisk forskel på et tilbud og en opfordring til at gøre tilbud. Det juridiske ord tilbud har iøvrigt intet at gøre med den daglige brug af ordet tilbud, juridisk er det blot en aftale eller opfordring dertil hvorimod det i daglig tale er en prisnedsættelse. Det klassiske eksempel er priserne i en annonce eller TV reklame fra Bilka samt priserne inde i selve Bilka - annoncen og TV reklamen er en opfordring til at gøre tilbud og prisen inde i selve Bilka er et juridisk bindende tilbud.
Mads Bryde Andersen "Grundlæggende aftaleret" pp. 131f. støtter den klassiske opfattelse: Angivelser i kataloger er alene opfordring til at gøre tilbud, idet annoncøren ikke - når kataloget een gang ér afsendt - kan tilbagekalde det, hvis varen bliver udsolgt ell. lign.
Fra Aftaler og Mellemmænd:
"Annoncer samt udesendelse af kataloger, cirkulærer og prislister anses som udgangspunkt kun for at være en opfordring til at afgive tilbud"
"Annoncer samt udesendelse af kataloger, cirkulærer og prislister anses som udgangspunkt kun for at være en opfordring til at afgive tilbud"
Hvad er det så der gør at tilbudsaviser kun er en opfordring til at gøre tilbud istedet for et juridisk bindende tilbud? Det er bl.a. det faktum at den er rettet mod mange personer. Hvis det var et tilbud, ville forretningen være forpligtet til at honorere krav fra alle de mennesker der henvendte sig og ville acceptere tilbuddet - potentielt 6 mio. kunder. Et skilt i en butiksrude ses ganske vist af mange mennesker, men det betragtes rent juridisk som et tilbud, primært fordi det ikke kan lade sig gøre for 5 mio. mennesker at se det på én gang. Forhandleren kan pille skiltet ned når lageret er tømt. Han kan ikke pille tilbudsavisen ned.
Den hidtidige retspraksis for så vidt angår annoncer på hjemmesider er at de deler retsstatus med TV- og katalogannoncer. Det er dog som nævnt stadig et gråzone område da det afhængigt af annoncørens tekniske implementation faktisk godt kan være muligt at pille annoncen ned efter den er udsendt i tilfælde af at han har løbende opdatering af hjemmesiden. Hvis dette er tilfældet er det som udgangspunkt et tilbud istedet for en opfordring til tilbud, medmindre annoncøren har et generelt forbehold der siger at der først er indgået en aftale når køberen modtager en ordrebekræftelse - in casu kaldet en acceptkvittering. Når der er udsolgt holder han op med at sende ordrebekræftelser.
I det specifikke tilfælde med Surftown er det min vurdering at den afgørende forskel er hvorvidt Surftown kan tilbagetrække banner annoncerne uden uforholdsmæssige omkostninger. De har ganske rigtigt løbende opdatering af deres egen hjemmeside men banner annoncerne er for længst blevet afsendt gennem et andet selskab med en fast ordlyd, ganske som hvis de havde indrykket en annonce i Søndagsavisen. Dermed er banner annoncerne fra Surftown sidestillet med annoncer i et katalog eller TV reklame og er som udgangspunkt en opfordring til at gøre tilbud istedet for et juridisk bindende tilbud, primært fordi annoncen er rettet mod mange personer samt er blevet bestilt og betalt for med en fast ordlyd der ikke kan trækkes tilbage.
Rent ujuridisk er det dog en gang hø at Surftown ikke blot annullerer de omtalte banner annoncer