|
Jeg er selv iværksætter. Startede egen rådgivningsvirksomhed i 2009, indenfor kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøledelse. Jeg har netværket med andre iværksættere, på messer, på sociale medier og i sådan rigtige netværk også. Når der tales om virksomhedsopstart så er det altid markedsføring, jura, salg, web, seo, forretningsplaner etc. der tales om og på iværksætterkurserne er det det der undervises i. Det er fint, det er vigtigt og helt nødvendigt. Det der undrer mig er at kvalitet, miljø og arbejdsmiljø slet ikke er et tema. Vi går vel stort set alle med en lille drøm i maven om at vækste. Om at skabe en stor og succesfuld forretning, om mange ansatte og mange penge ? Men der er slet ikke nogen der fortæller os i opstartsfasen om, at når vi har har en virksomhed med mellem 1 og 9 ansatte, og det ikke er krævet at vi har en arbejdsmiljøorganisation, så skal vi alligevel foretage en årlig arbejdsmiljødrøftelse ( og heller ikke noget om hvad sådan en indebærer ). Der er heller ikke nogen der fortæller os at når det så går rigtig godt og vi har imellem 10 og 34 ansatte, så skal vi have en arbejdsmiljøorganisation og om hvad sådan en så går ud på. Der er heller ikke nogen der fortæller os at f.eks. leverandører af bygningsstål (trapper, altaner mm.) skal have et kvalitetsstyringssystem inden juli 2012. At vindmølleproducenterne skærper kravene til deres underleverandører og at det meget vel kan betyde at man hvis man leverer til den industri, så vil man blive mødt af dokumentationskrav, både indenfor kvalitet, miljø og arbejdsmiljø. At et ledelsessystem som ISO 9001 for kvalitetsledelse eller ISO 14001 for miljøledelses simpelthen kan være helt afgørende for om vi bliver valgt som leverandør. At lovpligtige eftersyn af løftegrej, af håndbårent el-drevet udstyr, af stiger, af udsug skal dokumenteres. At vi skal udarbejde arbejdspladsbrugsanvisninger ( hvad er det overhovedet ?) udfra dokumentation ( sikkerhedsdatabalde ) som vi modtager fra vores leverandører af kemi, maling etc. Alle disse eksempler, og meget mere, det er ikke en del af pakken når vi starter op. Det er naturligvis noget jeg vil arbejde på at ændre. Hav en dejlig dag :) |
Der er noget der undrer mig - for i bund og grund drømmer I vel alle om at vækste.
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem