|
Hvorfor egentlig lave en SWOT-analyse i forbindelse med sin forretningsplan? (SWOT-analysen afdækker Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler for projektet). Lige uden for mit vindue er en slosort ved at bygge rede. En solsort kan flyve ret højt, det er dens styrke. Solsortens æg er ret sårbare, hvilket er en svaghed. Hansolsorten bygger reden for at øge sine muligheder for at tiltrække en hun og formere sig. I haven bor også min kat (faktisk er der tre, men det er historien uvedkommende) - katten er en trussel for solsortens projekt. Kattens projekt er at få noget at æde. Dens styrke er evnen til at liste sig ind på et byttet og overmande det fysisk. Én af svaghederne er, at den er hæmmet af tyngdekraften. Katten har i haven mulighed for at skaffe sig føde ved at jage mus og fugle, samt ved at tigge ved vinduet og frekventere madskålen. Truslen er naturligvis, at jeg holder op med at hælde guf i skålen. Solsorten, som stadig er i gang med at bygge sin rede, har desværre undladt at gøre brug af sin styrke, og i sin kådhed har den ikke set truslerne. Den er alt for fokuseret på sin mulighed, så den bygger sin rede i en plante, der vokser op af et udhus 1½ meter over jorden. Katten får masser af mad i skålen, for katteejeren ved godt, at jagtsæsonen ikke for alvor er gået ind endnu. Men HOV!! Dér går katten jo. Den er på vej ned mod udhuset. Den sniger sig og har sit skarpe blik på. 2½ meter længere fremme er solsorten ved at samle en lille kvist op, da katten sætter i løb, springer op, strækker sin krop i en næsten uvirkelig stilling, hvorved den brækker solsortens vinge. I løbet af få minutter bliver solsorten spist, og om lidt vil katten finde en varm plads i solen, hvor den vil gå i gang med at vente på, at jeg fylder mere mad i skålen. Men katten har været alt for fokuseret på sin styrke. Den har ikke tænkt på, at der kan blive fødeknaphed, når jeg tager på ferie, og at solsortens unger på det tidspunkt vil have vokset sig både store og proteinrige. Den lod simpelt hen en perfekt mulighed for at opbygge kapital passere til fordel for en hurtig gevinst. Solsorte og katte burde tage sig et kursus i at lave SWOT-analyser. mvh Hans |
Solsorten og katten
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
- 1
|
|
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
Bliv gratis medlem