Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgiv din egen bog – ny trend?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Mennesker kommunikerer hvor det er muligt. I det direkte møde mellem to personer, via telefon, sms, mail, Facebook etc. Kommunikation er som vand – det flyder hen hvor det kan.  I disse år graves endnu en ny ”kanal” som hedder ”selvpublicering” af bøger. Aldrig har det været lettere og billigere for en skribent/forfatter at udgive sin egen bog og bringe den til markedet, både i Danmark og internationalt. Spørgsmålet er, om det at udgive sine egne bøger bliver en trend indenfor kommunikation. Vil ”vi alle” nu begynde at udgive vores egne bøger og kommunikere vores personlige (eller professionelle) budskaber ud på den måde?
 
Internettet og ny trykteknologi er godt i gang med at revolutionere bogbranchen på en måde som ikke er set siden Gutenberg opfandt bogtrykken.
 
Med relativt simple midler er det i dag muligt for alle, selv at etablere et forlag og få egne bøger sat til salg i det almindelige net af boghandlere, off- og online, i Danmark og internationalt. Og det gælder både trykte bøger og e-bøger.
 
Når manuskriptet til e-bogen er klart, kan man fx uploade det til Pubhub.dk, som sørger for distributionen til landets online boghandlere, hvorfra læsere dernæst kan downloade bogen. En engelsksproget udgave til det globale marked kan uploades til fx Smashwords.com, som selv har en salgsside med betalingsmulighed, samt et samarbejde med en lang række øvrige online boghandlere hvor bogen vil blive synlig.
 
En trykt bog til det danske marked kan produceres via den relativt nye trykteknologi print-on-demand, så man kan operere med meget små oplag og ikke risikerer at brænde inde med store restlagre. Distributionen kan klares via en af de etablerede distributører på markedet og når bogen er oprettet i Bogportalen.dk, flyder data til boghandlerne som kan vælge at bestille bogen hjem til hylderne, bestille den når en kunder spørger efter den, eller nøjes med at have den trykte bog til salg via sin hjemmeside. Trykte bøger til det internationale marked kan klares via fx det Amazon-ejede selskab Createspace.com. Upload manus til Createspace.com, så sørger de for at synliggøre bogen (bl.a. på Amazon.com), og trykker og sender bøger ud til kunder.
 
Muligheden for salg af egne bøger via eget website, inkl. betalingsløsning, er naturligvis også værd at overveje.
 
Nu er det jo ikke tilstrækkeligt at bogen er synlig hos online boghandlere. Læserne skal også opdage at bogen overhovedet findes. Heldigvis er mulighederne for selv at eksponere bogen direkte overfor mulige købere også blevet væsentligt forbedret, via forskellige services på nettet (Facebook, blogs, debatfora, Google Books etc.).
 
Dette er naturligvis ”kort fortalt” og selvfølgelig er der en række nuancer og yderligere faktorer blandet ind i processerne. Det er trods alt stadig nemmere at poste på Facebook, men alligevel … Hvor man før skulle igennem forlagenes nåleøjer for at få udgivet en bog, er mulighederne for selvpublicering nu større end nogensinde, og der kommer hele tiden nye services til.
 
Så et af de oplagte spørgsmål er for mig at se, hvornår selvpubliceringen får sit gennembrud og bliver en helt almindelig metode at kommunikere på. Hver kommunikationskanal har jo sine styrker og svagheder, og bogformen indeholder et potentiale som ikke tilgodeses af hverken Facebook, blogs, Twitter el. lign.
 
I en bog kan forfatteren komme rundt om et emne på en dybere måde end de fleste andre kommunikationskanaler muliggør. Bogformen kan bruges til at brande sig selv som ekspert på et område, til skønlitterære fortællinger eller hundredevis af andre formål.
 
Og en bog behøver jo ikke at være på 500 sider, 50 sider er vel stadig en ”bog”?
 
I USA er antallet af selvpublicerede bogtitler i kraftig vækst. Hvornår rammer tendensen Danmark?
 
 
Jan Felland
Forfatter til bogen ”FORFATTER A/S – Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den” (Kreaktor Media 2011), se mere på www.forfatter-as.dk

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)