Hej aminoer. Når man overvejer at starter et virksomhed og man får SU. er det så noget man skal være opmærksom på`? Altså regner med at importere tøj(eget mærke) også sælge det videre til forskellige butikker- men nu har jeg læst nogle af de andre tråde herinde ang. folk som skulle tjekke noget om "virksomhedsordningen". Det ville jeg gerne vide/læse noget om! hvis nogle have et link eller lign. ville det være til stor hjælp. hvordan er det så også med skat? altså skal man betale mere når man opretter enkeltmandsfirma end hvis man have andre med på projektet:? på forhånd tak. |
enkeltmandsfirma-hvad skal man være opmærksom på?
Du kan læse lidt mere på SU''s egen hjemmeside, lige her: www.su.dk - vælg; Hvad må du tjene -> Egen virksomhed ;-) |
// Jesper Skov
Det du skal være opmærksom på i forbindelse med at drive virksomhed (personligt ejet virksomhed) og være på SU er noget som til tider godt kan virke lidt kompliceret. Overskudet i din virksomhed vil tælle som personlig indkomst - altså A-indkomst - og du vil blive beskattet af dette. Relationen til SU-systemet kommer så på den måde at SU-styrelsen tager udgangspunkt i årets A-indkomst dvs. hvad du har tjent i din virksomhed, ved studiejob og hvor du nu ellers kan få løn fra. Hvilket kort sagt vil sige, at det overskud du får i virksomheden skal du trække fra SU fribeløbet. Virksomhedsordningen (VSO) anvendes typisk af folk som er i fare for at skulle betale topskat, da ordningen her giver dem en række fordele, men det er også noget studerende ynder at anvende. VSO fungerer på den måde at virksomhedens og din private økonomi bliver adskilt (bemærk at du dog stadig hæfter personligt for økonomiske forpligtelser). Ved at splitte disse to kan man opspare overskudet i virksomheden og nøjes med at betale virksomhedsskat (28%). Den dag man så er færdig med at studere eller bare ønsker at hæve noget af overskudet i virksomheden, så modregnes de 28% skat som allerede er betalt, og du betaler "kun" differencen op til den skattesats du betaler. Der findes et par revisorer herinde på amino som kan give en langt længere forklaring om dette ![]() |
Tak for svaret Mikkel. Hmm man må tjene omkring 70.000 tusind i alt når man er på SU, så vidt jeg ved.. Der hvor min bekymring kommer ind i billedet er hvad jeg skal gøre, når jeg er sikker på at jeg nok kommer til at tippe over de 70.000kr hvis jeg starter virksomheden, sammen med SU..! Men er der slet ingen mulighed for at gøre så man kan "adskille" ens SU fra hvad man tjener i på virksomheden! For planen er at det som kommer ind som indtægt, bliver brugt på nye varer osv.og ikke som privat økonomi eller lign. Mikkel- ved du om der så er nogle andre "regler" hvis man starter virksomheden op med andre istedet for enkeltmandsfirma? eller er der overhovedet noget man kan gøre eller søge om, for at man ikke komme til at betale med A-skat og kun Virksomheds skat når man er på SU?! |
Det er overskuddet du betaler skat af og ikke omsætningen. Desuden mener jeg nu det kommer ind som b-indkomst, men da jeg ikke ved det generelt, kan jeg kun sige at min indkomst kommer ind som b-indkomst. Jeg opgiver det selv til skattevæsnet og betaler selv am-bidrag. Jeg er momsregistreret og kører ikke virksomhedsskat, men almindelig. |
Hvis du bruger virksomhedsordningen og IKKE hæver hele dit overskud, kan du lade den del af dit overskud, som ikke er hævet til privatforbrug stå i virksomheden. Det bliver så ikke medregnet i din SU-opgørelse og beskatningen er mindelig: 28% aconto skat. Hvis du hæver pengene til forbrug, er der ikke så meget at gøre. |
Hej med jer.. For at kunne nøjes med at betale virksomhedsskak på de 28%, skal firmaet selvfølgelig køres i virksomhedsform. det vil sige at du ikke kan oprette en enkeltmandsvirskomhed, men skal stifte et selskab. a/s eller aps. hvis du kører en enkeltmandsvirsksomhed seperat med din SU vil dit overskud indgå som alm. B-indkomst. For at skille de 2 økonomier ad ( privat og firma) skal du stifte et selskab. dertil kommer at det rent juridist også kan vare en fordel med et selskab, da du hæfter med alt hvad du ejer, både privat og i firma som enkaltmands virsomhed. Håber dette hjælper. |
|
Du kan vælge flere forskellige strategier, nogle mere luskede end andre. Hvis du ikke vil rodde dig ud i aktie- og anpartsselskaber som koster henholdsvis 500.000,- og 125.000,- at oprette, så kan du gøre det at du bruger hele din omsætning, eller langt størstedelen.Når du gør dette så mindsker du overskudet, og derved skattegrundlaget. Hvis du har en slat penge du ikke ved hvorledes du lige skal bruge på noget som virksomheden står og mangler, så kan du bruge tricket og investere dem i malerier, møbler eller andre genstande som ikke mister deres værdi så hurtigt - disse genstande kan du så sælge i det øjeblik du måske står og mangler kapital. Sidst nævnte løsning er måske ikke så optimal da det er lidt mere bøvlet at få adgang til kapitalen og jeg mener heller ikke at SKAT er så glade for løsningen på længere sigt. Jeg driver selv virksomhed og er samtidigt på SU, og jeg sørger for at overskudet ikke er stå stort ved udgangen af året, men sørger alligevel for at der er lidt, da det ellers ser for mistænkeligt ud. Du skal iøvrigt være opmærksom på alle de toldregler der findes - dem har jeg brændt fingrene på én gang for meget. Har du spørgsmål til det så er du velkommen til at smide mig en PM |