Hej Aminoer, Jeg skal til at starte op med en investor og jeg vil høre hvordan man sikre sig sine rettigheder på sine designs og opfindelser. Jeg er Industriel Designer og jeg vil høre hvilke muligheder der er. Jeg kender til muligheden at starte et Aps som er Holding selskab hvor ideerne ligger i og så starte et Aps driftselskab, som så får lov til at låne designs og ideer på ubest tid, eller med et minimums salg ol. Hvilke muligheder er der ellers for at beholde rettighederne så man ikke mister dem ved evt konkurs eller uenighed mv?
|
Hej Søren
Når rettighederne er kommet ordentligt på plads, kan du enten sælge rettighederne eller lave en licensaftale med det selskab el. den virksomhed, der skal udnytte rettighederne - og i begge tilfælde kan du sætte en klausul ind i aftalen om, at rettighederne skal tilbage til dig, hvis køberen/licenstageren går konkurs eller holder op med at bruge rettighederne. Alt efter hvilken type rettighed, der er tale om, kan du have krav på at få rettighederne tilbage, hvis køber er gået konkurs eller ikke har brugt rettighederne.
Fordelen ved en licensaftale er, at du kan dele rettighederne op, så der kun bliver givet de rettigheder, licenstageren rent faktisk kan bruge.
Konstruktionen som du nævner med at flytte rettighederne over i et holdingselskab, som så udlåner (eller giver licens?) til et driftsselskab, giver især nogle skattemæssige fordele - men alt efter hvordan konstruktionen er, kan det også være en måde at få styr på relationen mellem dig og investor.
Held og lykke
Ane