Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd søges

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Lige til at starte med vil jeg sige at jeg er amino bruger i forvejen, men har ikke lyst til at gud og hvermand skal kunne se denne tråd.

Jeg sidder fast i en skruetvinge og har brug for andres øjne til at se på denne sag.

Meget kort opridset

Jeg er gift med en kvinde der har fået sig en depression (lider i forvejen af pts og angst) og har derfor givet op og søgt førtidspension. Den sag skulle være afgjort i sommeren 2006. Kommunen skubber den hele tiden og imellemtiden er hun så på kontanthjælp.

Da jeg er selvstændig får hun det som kaldes supplerende kontanthjælp. Dvs. at hver måned skal de se et regnskab. Min løn er = overskud incl. moms. (meget sært men sådan er det, har haft en jurist på)

Nu er der så kommet nye regler. Som kort går ud på at vi bliver set som en symbiotisk enhed. Ergo er jeg på kontanthjælp!!! Og så overholder jeg jo ikke min rådighedsforpligtelse. Med andre ord mener forvaltningen at jeg kan finde mig et arbejde hvor jeg kan tjene mere så jeg dermed kan forsørge min kone.

Der er et par ting til der komplicere tingene:

Jeg har selv valgt at blive selvstændig på trods af en kompliceret fysisk. dvs at jeg selv kunne have søgt førtidspension eller skånejob.

Jeg har et smykke  firma der laver håndlavede smykker. Altså et tidskrævende produkt som ikke ligger side om side i butikkerne.

Jeg elsker det jeg laver og vil gøre næsten alt for at bibeholde mit firma,

Men at skulle trække en ekstra løn ud nu, er total overkill.

Hvad ville du gøre???

A

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 21:15
Kære A,

Det er en rigtig trist situration I er kommet I - og extra ærgeligt at kommunen så spænder yderligere ben, når Du netop forsøger at få en tålelig tilværelse som selvstændig, i stedet for offentlig forsørgelse.

Jeg kender ikke de juridiske aspekter i de nævnte forhold "symbiotisk enhed", som jeg aldrig har hørt om før. Personligt ville jeg i første omgang forsøge at få hjælp fra min A-kasse eller Fagforening (hvis enten du eller din kone er medlemmer af en sådan) - og få udredt om det er korrekt hvad kommunen gør. Men, jeg tvivler på at det kan være korrekt, selvom alt nu er så snævertsynet og fokuseret på kassetænkning, så alt kan tænkes .  forhåbentligt er det bare en sagsbehandler der er for emsig i kommunen.

Findes der måske et forum/hjælp/retsservice/borgerservice der kan hjælpe dig?

Men, prøv i første omgang A-kassen eller fagforeningen.

...Og: Held & Lykke!

Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 21:16
...hov, kom til at tænke på: Er løsningen ikke "bare" at kommunen anerkender din kones sygdom, og tildeler hende førtidspension? Hvad undslår de sig med for ikke at gøre det??
Martin
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:51
Hmm..... hvordan kan din løn være overskud + moms? Den tror jeg lige at du skal have nogle andre til at kigge på.

Momsen er jo noget du opkræver fra kunden og sender videre til Skat.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 8. Apr 07
Skrevet kl. 23:51
Hej Martin

Tak for dine foreslag. Er mere eller mindre afprøvet.

Har fået hjælp fra jurister og socialrådgiver, har prøvet borgerrådgiveren og diverse psykiatri foreninger osv.

Den er god nok den de laver, da det er et fortolknings spørgsmål. Der er den mulighed at jeg bliver ved med at agumentere og se om jeg kan få dem til at ændre holdning.

Om hendes pensionsag så har du ret og det er da også et spørgsmål om tid. De siger det er meget almindeligt at den bliver afvist de første par gange, på trods af dokumentation fra uvildige speciellæger.

Hendes sagsbehandler siger at den højst sandsynligt vil blive afvist. Bare det at hun trækker vejret er en resource :-)

Hej Niels

Tak for foreslaget, men jeg har haft en jurist på fra noget uvildigt retshjælp med speciale i socialsager

Den er god nok. Ifølge kontanthjælpsloven er alt hvad der er i "kassen" overskud

At det så ikke hænger sammen og der ikke er nogen logisk forklaring på det, er så en anden sag.

A

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:56
Hmm....

Når man laver sit årsregnskab, så har man som regel negativ moms. Dvs. moms man skal betale til Skat. Dette moms bliver ikke medregnet i overskudet.

Jeg tror at du bliver nødt til at snakke med Skat om det med momsen for så vidt jeg kan forstå, så er det jo en udgiftspost på lige fod med andre omkostninger til drift af firmaet. Dvs. momsen du indkræver fra kunderne er jo ikke penge du har råderet over.

Hvis det derimod er moms som man får tilbage fra Skat, så indgår det i overskudet.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 8. Apr 07
Skrevet kl. 16:21
Hej Niels

Du har fuldstændig ret, men da de beregner det pr. månedsbasis, så har de lov til at gøre som de gør.

Jeg kan selvfølgelig se om jeg kan få lavet momsafregningen om til månedsvis, så det ikke figurere som en del af en "kassebeholdning"

A

Tilmeldt 11. Apr 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:37

I din situation skal der tænkes kreativt! Der er ingen anden løsning når din kone er på kontanthjælp. Mit forslag er følgende, du finder en god ven eller noget familie der overtager virksomheden og derefter ansætter dig til at lede virksomheden. På denne måde bliver du lønmodtager og du vil slippe for besværet med kommunen.

Der kan dog være flere faktorer der gør at der kan være andre muligheder, men det kræver at du fortæller mere om dine personlige forhold.  

Jeg ønsker jeg held og lykke i fremtiden J

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)