Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man have to enkeltmandsvirksomheder?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er momsfritaget alternativ behandler. Har ikke cvr, da jeg (endnu)  ikke er nået grænsen hvor jeg skal betale lønsumsafgift. Min virksomhed som er en enkeltmandsvirksomhed består af mine momsfrie behandlinger, nogle få momspligtige behandlinger (som er så få, at jeg aldrig kommer over grænsen for betaling af moms) og endelig udlejning af et par lokaler i min klinik.

Jeg er pt. i gang med at starte en kursusvirksomhed, som skal køre sideløbende med det andet, men som er momspligtigt.

Hvordan gør jeg det rent praktisk? Kan man have to adskilte enkeltmandsvirksomheder/to regnskaber? Hvad så med de udgifter der er fælles for de to (fx. internet, telefon..)? Før eller siden skal jeg også til at betale lønsumsafgift i min nuværende virksomhed.

Eller skal alt, hvad jeg laver være under én hat - én virksomhed/et regnskab, så noget er momset og noget ikke?

På forhånd tak - jeg håber det giver mening Tongue Tied

Mange gode hilsener

Ida theen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Et CVR men du kan godt få flere SE numre tildelt det så du kan holde det adskilt dog skal du til sidst når du opgiver til skat som jeg ved det, opgive det hele samlet i et personligt selskab.

Du kan også i mange regnskabsprogrammer køre sager adskilt, så du har to forskellige regnskaber - både hvad moms angår - men alligevel - når du kører hele selskabet ud, kun har et regnskab - det var måske et alternativ

Du kan sagtens ha en sag som hedder administration, som belaster de øvrige sager med xx% af den samlede adm - tlf osv og du kan tilknytte de forskellige konti til hver sag (hvert "firma") og alligevel hele tiden ha det samlede overblik i totalfirmaet uden sager

Du kan tilmed dele i sager og i afdelinger - i f.eks summasumarum i alle fald i enterprise versionen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret Smile det var nyttigt. vidste ikke at Summa kan det - skal nok lige have en opgradering.

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)