Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af kreativ webshop

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 25
Fra  Aagaard Design Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg skriver fordi jeg har et par spørgsmål omkring opstart af en webshop. En ven og jeg har snakket om at starte en webshop op, hvor vi vil sælge plakater. Vi er begge grafikere og fotografer, dvs. vi ligger inde med en masse illustrationer og fotografier, der er velegnede til plakattryk. Derfor kunne vi godt tænke os at starte en webshop hvor vi sælger disse plakater til folk for fornuftige priser.

Da vi aldrig har arbejdet med vores egen webshop før, er der dog nogle ting vi gerne vil være helt sikre på inden vi skyder projektet i gang. Og her kommer i ind i billedet, da vi håber at der er nogle venlige sjæle her på Amino der kan hjælpe os med at besvare disse spørgsmål.

Umiddelbart bliver webshoppen en lille hobby/side beskæftigelse for os. Vi regner ikke med at denne skal blive vores levevej lige foreløbig. Vi gør det selvfølgelig for at tjene lidt penge, men også for at have det sjovt, og have et udstillingsvindue for de ”kunstværker” vi går og producerer. Derfor regner vi ikke med at vores indkomst på projektet bliver vanvittig høj. I de første år overstiger indkomsten på projektet højest sandsynligt ikke 50.000, og er det da korrekt forstået at det ikke er nødvendigt at momsregistrerer firmaet?

I tilfælde af at vi ikke registrerer firmaet, hvordan er reglerne så?

Jeg vil formode at vi skal indberette vores fortjeneste til SKAT når den tid kommer, ligesom andre sideindkomster. Der jeg går hen og bliver i tvivl er hvordan regnestykket skal laves. Hvis vi tager et eksempel:

Vi sælger 50 plakater for 200 kr. på et år – dvs. vi har tjent 10.000 kr. Vi splitter det i 2 så vi har tjent 5.000 kr. hver. Vi har haft udgifter til tryk og forsendelse af de 50 plakater på f.eks. 4.000 kr.

Når vi så skal indberette – skal vi så hver især indberette de 5.000 kr. vi har tjent. Eller må vi nøjes med at indberette vores overskud, som vil være på 3.000 kr. pr. mand. Jeg er ikke meget inde i reglerne, men jeg er ret sikker på at man må trække sådanne udgifter fra i skat når man er registreret firma, men hvordan ser tilfældet ud hvis vi ikke er registreret?

Et andet spørgsmål er mere generelt for det at drive en webshop. Vi vil selvfølgelig være gode mod vores kunder, så de får en god oplevelse af det at købe en plakat ved os, og anbefaler os til andre. Dvs. vi vil gøre en dyd i at besvare deres spørgsmål, sætte produktionen i gang straks efter der er kommet en bestilling osv. Men hvordan er generelle regler ellers, er der f.eks. nogle specifikke krav for hvad der skal stå på en faktura, hvilke oplysninger vi har på vores website mm. (Da vi ikke har et firma med kontor, skal vi så f.eks. skrive en privatadresse på websitet?)

Det var lidt spørgsmål, som vi godt vil være sikre på inden vi sætter gang i vores projekt.

Vi håber der er nogle der kan hjælpe os med at blive lidt klogere på dette.

Med venlige hilsner

Johannes og Nichlas

Johannes Aagaard - Portfolio: Johannes Aagaard - E-mail: johannes@aagaarddesign.dk

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 14:42

Hej Johannes

Jeg synes faktisk at I skal kontakte SKAT i jeres område. De vil gerne svarer på spørgsmål og fortælle om reglerne - og så bliver det rigtigt fra starten.
Når jeres indtægt ikke bliver større er spørgsmålet nemlig om de vil betragte det som erhverv eller som hobby. Hvis de siger OK for at det er erhverv, så må I gerne trække udgifter fra - men det må I ikke hvis de mener det kun er en hobby.

Som udgangspunkt skal årets overskud indberettes på selvangivelsen under "overskud af selvstændig virksomhed" - så der bliver betalt skat af det.

Under alle omstændigheder er det selvfølgelig en god ide fra starten at føre et rigtigt regnskab - nummerer alle bilag, udstede fakturaer til kunder med fortløbende numre o.s.v. Lav evt. en selvstændig bankkonto til projektet - så er det nemmere at styreog stemme af.
Invester fx. i et billigt regnskabs program som SummaSummarum - det fungerer rigtig godt.
I skal ikke medsende et regnskab til selvangivelsen - men I skal kunne leverer et, hvis det forlanges.

I kan godt registerer jeres firma og få et CVR nummer - uden nødvendigvis at blive momsregistreret.
Med et CVR nummer ser det mere proff ud (både for kunder og myndigheder) - og det kan også give nogle muligheder for at handel steder I ellers ikke ville kunne handle.

God fornøjelse

Fra Århus
Tilmeldt 27. Feb 09
Fra  Aagaard Design Skrevet kl. 18:05

Hej Dirch,

Mange tak for svaret. Jeg tror det er en god ide at kontakte skat, hvis det altså er til at få fat på dem. Vi er bosat i to forskellige kommuner, så det kan godt være der er forskellige regler - men jeg tror at vi begge to vil prøve at tage fat i hver vores skattekommune og høre hvad de siger.

Johannes Aagaard - Portfolio: Johannes Aagaard - E-mail: johannes@aagaarddesign.dk

Fra Albertslund
Tilmeldt 3. Nov 08
Indlæg ialt: 299
Fra  Jafri Media Skrevet kl. 18:20

Bare lige en lille tilføjelse. Jeg vil mene at I skal have et cvr-nummer under alle omstændigheder, såfremt i skal have en indløsningsaftale ved pbs, så folk kan betale med kort på hjemmesiden. 

Venligst Jacob. 

Jafri Media - Hjemmesider fra 1598 ekskl. moms. Se mere på jafri.dk

Fra Århus
Tilmeldt 27. Feb 09
Fra  Aagaard Design Skrevet kl. 23:55

Ja det kan godt være det er en ide - umiddelbart har vi tænkt lidt på at benytte paypal, da det jo også giver folk mulighed for at benytte deres kreditkort

Men det kan godt være der er flere kunder der ville føle sig sikre på vore webshop, hvis vi har en aftale med pbs - og de dermed ikke skal bruge paypal metoden, som de fleste formodentlig ikke er vant til at benytte.

Så tak for tippet, det tager vi lige op til overvejelse.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 438
Fra  ePay A/S Skrevet kl. 16:50

Hej Johannes, 

Vi har faktisk lige tilføjet PayPal som betalingsform og du vil dermed kunne understøtte både dette og tage imod fx Dankort og Visa/Dankort gennem PBS på samme konto og betalingsside via os. Du kan evt. læse mere om det her: http://www.epay.dk/betalingsformer/paypal.asp 

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen  - www.ePay.dk    

Interesseret i mobilbetaling?  Læs mere her

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)