Hejsa Aminoland. Ja så er det endeligt blevet besluttet at jeg skal have mit første hus. Efter at have boet i lejligheder i mange år, trækker privat livets fred og tanken om at spare de mange månedlige betalinger op istedet for at kaste dem efter en udlejer. Så i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, til dem der må side inde med viden om sådan noget. Er det et godt tidspunkt at købe hus på ? Nu har jeg fulgt den politiske debat og da Lars Løkke præsenterede "Bolig Pakken" som skulle gøre det mere attraktivt at købe hus nu, blev han af en journalist spurgt om ikke han følte at han lokkede folk til at købe huse for dyrt, da de netop nu bliver solgt til overblæste priser som eksperterne forudsagde ville falde i løbet af de næste par år. - Er dette noget jeg skal bekymre mig om, er der noget om snakken eller var det bare for at få lars til at svede mere end normalt? Jeg skulle efter min bedste overbevisning mene at huspriserne var faldet? Ved hus fremvisningen Vi skal ud og se på et hus i næste uge, er der noget man specielt skal være opmærksom på eller ligge mærke til, kan man eventuelt hyre en til at gennemse huset hvis det er noget man specielt godt kan li? Huset Vi har kigget lidt på det her, det er utroligt flot og vi er meget vilde med det, men! Huset blev bygget i 1877, sidst solgt i 1998 til 380.000kr. Derefter blev der ombygget og tilbygget i 2003 dog står der ikke hvad der præcist er blevet lavet. Nabo huset blev solgt til 980.000 tilbage i 2007, da vi havde de gode priser. Det er det dyreste hus i hele området og de generelle priser ligger langt under hvad køber forlanger for dette hus, jeg er ikke noget erfaren mand inden for bolig køb så håber at få nogle råd fra lidt mere erfarne individer. Sidst men ikke mindst har huset været til salg i næsten 500 dage, hvilket efter min viden er lang tid? Mit spørgsmål er så, er her ikke tale om et hus hvor vi kan tillade os at byde et godt stykke under prisen? I har jo ikke penge i klemme så nogle reelle pointers og råd ville være ganske fantastisk. ;) Hilsen Lasse |
Hej Lasse.
Mht. økonomiske råd, så er det ikke noget jeg kan bidrage med. Men da vi som nybagte forældre handlede hus (1994) havde vi et familiemedlem med, som var håndværker, til at besigtige huset. Han var på loftet, inde i skabene, og stak i træværket spær, vinduer etc. med en spids, skarp kniv. Han sagde god for huset, og sammen med en tilstandsrapport og råd fra vores bankrådgiver købte vi huset.
Så, at have en kyndig håndværker med, det er i hvert fald noget jeg kan anbefale, frem for alene at sætte sin lid til en tilstandsrapport.
Held og lykke med din fremtidige bolighandel.
Mvh. John.