Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af billeder på Hjemmeside, sys du det OK?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Herlev
Tilmeldt 5. May 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 03:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

For det første virker din højreklik menu ikke hos mig og hvis den gjorde, ville det tage mig under et sekund at stjæle billedet alligevel.

Hvis du placerer et fysisk vandmærke på billedet, bliver det mere besværligt, for så skal det jo først fjernes inden videre brug. Men det kan også lade sig gøre.

Den bedste måde at tjekke om andre har taget billedet fra din hjemmeside, er for mig at se Digimarc.

Digimarc har udviklet en metode, som ligger et næsten usynligt vandmærke i billedet, ved at ændre lidt på nogle pixels i billedet, som du egentlig ikke kan se, og som kun kan aflæses med Digimarc plugin, som kommer standard med Photoshop.
Du kan tilmelde dig digimarc og få et ID nummer som kan aflæses af alle med denne plugin, og dit firma vil stå listet under dette ID, ved opslag på nettet.

Alle de andre metoder kan altid omgås på den ene eller anden måde, og et tydeligt vandmærke, vil jo egentlig bare visuelt genere fremtoningen af dit produkt.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 06:35

Som Torben så rigtigt skriver så brug Digimarc, det har jeg hørt flere bruger med gode resultater :) og så send dem som stjæler dine billeder en faktura på dit arbejde.

Lagersalg - opkøb af restpartier samt afholdelse af lagersalg på Sjælland

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 07:15

KHertz:
Et vandmærke på billedet er klart den bedste løsning, man skal være rimeligt kompentent til billedbehandling før kan man fjerne sådan et.

Nemlig

Sådan her:

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:39

Niels Henriksen:
Se det som en ekstra indtægt :D Send en faktura til dem der bruger billederne

Og som en ekstra arbejdsbyrde - jeg har været det igennem, og efter en stævning blev pengene overført. Fratrukket omkostninger til retten var der 2.050,- tilbage og så har jeg ikke regnet eget tidsforbrug med. Det betyder så ikke, at jeg ikke ville gøre det igen - det er som skrevet i et indlæg omhandlende sagen en principsag.

MVH

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:46

Martin Jensen:
Synes du det er okay, at man ikke kan stjæle billederne? Ps. der skal sikkert nok være en måde at komme udenom på, men det begrænser stadig "tyveriet" :)

Jeg synes det er helt ok - som alle andre skriver, så kan folk stjæle billederne, hvis de virkelig vil. Jeg har lavet et lignende setup på www.nyenegle.dk hvor også teksten er beskyttet. Selvfølgelig kan man bare se teksten i kildekoden og URL til billeder, men jeg tror på, at det sorterer en del fra - der er mange derude der bare har en standard browser og ikke ændrer indstillinger og tilføjer plugins, og de vil nok bare finde et andet site at stjæle billederne fra.

Selv med højreklik beskyttelse og vandmærke på billederne, er der ind i mellem stadig folk der stjæler dem for at bruge dem på deres egen hjemmeside - det er dog slet ikke så slemt som før højreklik beskyttelse og vandmærke blev tilføjet, så her har det bestemt en effekt.

Mht. at bruge Digimarc, så er det også fint - det kan afgøre om det virkelig er dit billede der er brugt. Problemet i mine øjne er bare, at folk ikke kan se, at der er kopibeskyttelse på billedet. Du skal så ud og finde dem der har stjålet dine billeder, og derefter sende en regning, og evt. stævne dem. Personligt tror jeg effekten er større af noget man kan se, og som man er klar over, når man højreklikker for at gemme billedet.

MVH

Thomas

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 11:22

8 minutter senere... Smile

De der vil snyde, kan snyde - der er ikke meget vi kan gøre derved. Som andre har nævnt, er Digimarc vejen frem (evt kombineret med et diskret © hen over billedet).

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Freebooter:
De der vil snyde, kan snyde - der er ikke meget vi kan gøre derved.

Heldigvis kræver det visse skills at lave det du har gjort så man kan sige det det gør det svære for den "normale" uden disse skills ;)

/allan

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 11:40

Enig Skype-Smile

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 12:02

Thomas Bang Petersen:
Jeg synes det er helt ok - som alle andre skriver, så kan folk stjæle billederne, hvis de virkelig vil. Jeg har lavet et lignende setup på www.nyenegle.dk hvor også teksten er beskyttet. Selvfølgelig kan man bare se teksten i kildekoden og URL til billeder, men jeg tror på, at det sorterer en del fra - der er mange derude der bare har en standard browser og ikke ændrer indstillinger og tilføjer plugins, og de vil nok bare finde et andet site at stjæle billederne fra.

Det er efterhånden en del, der bruger en anden browser. Jeg åbnede lige din side, og jeg ser ikke dine popop-beskeder i chrome.

Derudover forlader jeg altid hjemmesider, hvor jeg ikke føler hjemmesiden vil lade mig benytte den, som jeg plejer. Vi er en del, der markerer teksten, mens vi læser. Nærmest som et bogmærke. Det kan man ikke på din side, og det irriterer. 

At fjerne brugerens muligheder for at gøre som de plejer, kan jeg ikke se en idé i. 

Et vandmærke er i min mening en bedre idé. Hvis man ikke kan finde ud af at hente et billede uden højreklik (Hvilket tager 5-8 sek), så kan man nok heller ikke finde ud af at fjerne vandmærket.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13

Emil:
Et vandmærke er i min mening en bedre idé. Hvis man ikke kan finde ud af at hente et billede uden højreklik (Hvilket tager 5-8 sek), så kan man nok heller ikke finde ud af at fjerne vandmærket.

Nu er det heller ikke udelukkende for at forhindre folk i at hente billederne, det er ligeså meget for at undgå kopiering af tekst. Tidligere skete det ofte at folk kopierede teksten om gelenegle og akrylnegle, efter det er gjort sværere at kopiere teksten er problemet stort set forsvundet.

Hvorfor markerer du teksten, når du læser den? Jeg kan forstå det, hvis det er en farvet tekst på en anden farvet baggrund, så gør jeg det også for at få en bedre kontrast - men her er det mørk skrift på en hvid side, så her ville jeg aldrig gøre det.

Som jeg skriver:

"Selvfølgelig kan man bare se teksten i kildekoden og URL til billeder, men jeg tror på, at det sorterer en del fra - der er mange derude der bare har en standard browser og ikke ændrer indstillinger og tilføjer plugins, og de vil nok bare finde et andet site at stjæle billederne fra."

Det er i mine øjne lidt det samme som at installere alarm i sit hus - hvis folk vil bryde ind, så skal de nok komme ind, men hvis nabohuset ikke har alarm, så er det i langt de fleste tilfælde naboens hus der får besøg.

MVH

Thomas

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)