Hej folkens :-)
Nu ville jeg gerne dele lidt off topic fra det reelle liv og skifte over til Computer Verdenen.
Jeg har nu i snart 3 år beskæftiget mig med det man kalder en Organisation i den elektroniske Sports verden.
Jeg har været inde over Marketing for 3 Store Europæiske Organisationer, og også selv spillet som "professionel" Spiller.
Nu ville jeg høre hvor mange af jer derude, har hørt om eSport?, Hvor mange af jer iværksættere, ville sætte jer ned og læse omkring dette?. Esport har meget svært ved at vokse frem i befolkningen i Danmark i forhold til andre lande. Dog er vi godt på vej frem med dette..
Jeg skriver dette indlæg, da jeg i mine 2år virkelig har set sort i Danske virksomheder som vil støtte eSport uden at de er "Gaming" relateret..
Mit spørgsmål til jer er nu, Hvad kan det skyldes? - Hvorfor vil DU ikke give det en chance? -
Jeg har her lidt omkring eSport, og hvad det alt indeholder:
Det skal siges i min tid jeg har været i eSport organisationer har min ene Organisation fået lavet en Radio Dokumentar som var tæt på at komme op DR
Den kan findes her:
http://asgermanuel.wordpress.com/2011/05/29/virtuel-krig-sport-eller-leg/
eSport = electronic sport.
Når computerspil afvikles under konkurrence form, med rankings, præmier, events, turneringer osv. kaldes det eSport.
Globalt set har rigtige mange spil opnået at blive brugt til eSport, men der er ingen tvivl om at topscoren er og bliver Counter Strike som nu har eksisteret ikke kun som spil, men som et fortrukkent eSports spil siden 2001. Det kan med rette siges at Counter Strike har skabt en stor del af eSportens fundamentet.
I Cyberspace har eSporten en kolossal, styrke som andre konkurrencer og turneringer ikke kan hamle op med. Over nettet kan man relativt nemt og med få midler etablere store nationale, såvel som internationale turneringer. Dvs. eSporten i sig selv skaber en kæmpe netværk og kommunikation som går på tværs af landegrænser, sprogbarrier, kulturer og alle de andre barriere som vi ellers støder ind i rundt omkring i verden.
De sidste 2 år har vi set en udvikling der bærer hen imod større og større fysiske events hvor en stor del af gamerne samles fysisk for at dyste i forskellige spil.
Men på trods af mange fysiske eSports events verden over, forgår langt de fleste eSports aktiviteter dog stadig over nettet, hvor man mødes i forskellige turneringer og kæmper om ære, prestige og præmier.
For mange virker eSport lidt uoverskuelig, men der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det er. Det eneste der kan være kompliceret er selve udvikling af computerspillet, men det skal man som eSports udøver jo ikke koncentrere sig om. En pro fodboldspillere interesserer sig jo hellere ikke for hvordan fodbolden eller fodboldstøvlen er udviklet eller produceret - det skal bare virke efter hensigten og kvaliteten skal være i top.
I princippet er eSport det samme som alt andet almindelige sport vi kender.
Vi har i eSport flg.:
- individuelle spillere som gøre sig en en-mands spil, som feks. tennis
- hold som træner sammen og spiller i forskellige turneringer som feks. fodbold
- der er både pro hold som lever af det og hyggehold som kun spillere fordi de kan lide det
- på grund af den voldsomme eksponering er sponsorerne begyndt at stimle om eSporten
- der er både store sponsorater ligesom til større fodboldhold og mindre sponsorater som feks. sponsorater til små lokale fodboldhold
- der er et hav af mindre hyggeturneringer ligesom der er mange små fodboldturneringer
- der findes mange store turneringer, internationale om nationale som er forbundet med store præmier og prestige
- holdene og spillerne træner meget målrettet for at vinde på alle niveauer
- græsrod bevægelser har gjort deres indtog i eSport i form af foreninger og forbund (www.spilcommunity.dk)
- Foreningen eSport København er optaget i DGI, ligesom flere andre lokale foreninger
- medierne er begyndt at interesser sig for eSport, og vi har fået den første rene eSports kanal - www.esports-tv.dk
- Danmark har fået de første eSports Awards i 2007 - www.deaw.dk
- der er allerede skabt kæmpe forretningsområder omkring eSport som dækker både spiller, hold, marketing, dækning/news og produkter
eSporten fylder allerede ret meget i landskabet i mange lande. I Danmark er vi dog altid ramt af at være små 5 millioner mennesker, hvorfor vi er kommet igang lidt sent end vore nabolande, men startfløjten har lydt og toget kører stærkt.
Hold:
At drive et eSports hold kan nemt sammenlignes med f.eks. et fodbold hold.
De enkelte hold træner sammen, hvorved deres spil, samspil og kommunikation udvikles.
Holdene træner alt efter deres eget ambitionsniveau, hvorfor der både er elite hold og almindelige hygge hold.
- holdet har en eller flere managers som varetager al det praktiske med økonomi, sponsorer, træningstider etc.
- holdet har en ingame leder, en slags kaptajn, som styrer holdet under kampe.
- kaptajnen sætter i samarbejde med management de enkelte medlemmer på holdet.
- kaptajnen skal vurdere hver enkelt spillers svage og stærke sider, ud fra hvilket han udarbejder taktikken og placeringen af de enkelte spillere.
Turneringer:
Der findes i dag et hav af forskellige turneringer - internationale, nationale, som lokale.
Turneringerne afvikles både som online turneringer og som fysiske events.
Mange af turneringerne kan betegnes som lokale hyggeturneringer, men der kommer flere og flere prestigefyldte turneringer med store sponsorer, organisationer og virksomheder i ryggen.
Vi har fået flere turneringer som i højere grad drives som fodbold turneringer, med divisioner, op og nedrykninger og mange af de andre ting som der allerede eksisterer. Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen og igen.
Alt sammen sikrer en voksende mediedækning, store pengepræmier og en meget stor forretningsudvikling på området.
Forretning:
Der er kommet mange ressourcer i esporten efterhånden.
De store turneringer har ofte en investering på mange millioner kr. Globalt set er der mange hold i dag der lever af at udøve esport og der er etableret store forretninger omkring udvikling og salg af eSports gear.
Et af de helt store områder som der arbejdes meget hårdt på bliver marketing i og omkring eSporten. Det være sig i form af fysiske sponsorater ligesom i f.eks. fodbold, tennis osv., men eSporten tilføjer en ekstra dimension af elektronisk eksponering på både hjemmesider, i spillene og omkring turneringerne.
eSporten er ikke bare kommet for at blive - det er allerede blevet en stor af den globale underholdningsøkonomi og i global omfang er den allerede blevet større end feks. film.