Mit navn er Daniel og jeg søger svar på en række spørgsmål vedrørende opstart af dansk firma. Til dette vil jeg give lidt baggrundsinfo for spørgsmålene, så I ved, hvilke faktorer i skal forholde jer til.
Der er tale om et norsk bekendtskab, som har kontaktet mig for at høre om hans muligheder i forhold til at starte dansk firma. Han er i forvejen ejer af et holdingselskab i Norge ved navn Bergen Sport & Consulting, men kunne nu også godt tænke sig at prøver kræfter i Danmark. Jeg er selv studerende og igang med at skulle læse cand.merc.aud, men føler mig ikke kvalificeret nok til at kunne rådgive ham, uden usikkerhed omkring mine svar. Dertil søger jeg hjælp hos jer.
Han ønsker svar på følgende spørgsmål:
* Hvad koster det at starte et firma? * Hvadkoster det atdrive en virksomhed?
"Ved at ved begge disse spørgsmål findes der forskellige svar, men tænker lidt på hvad, som der typiske er af omkostninger i forhold til registrerings-, revisor og andre omkostninger.!
* Hvor meget beskattes overskud i et dansk firma? * Er det noen begrensninger for mig i at eje et dansk firma fra mit norske Holding selskab? * Hvor mange ekstra omkostninger kommer det på løn til en ansat?
Her har man i Norge diverse ting som pensioner, forsikringer, arbejdsgiverafgift osv.mens i Sverige kaldes det sociale afgifter osv.
* Er dét det samme iDanmark som ide øvrige EU-lande, at der er moms (skat)på varer ogtjenesteydelser inden forEU, men ikke uden for EU(f.eksi Norge)? På forhånd mange tak for jeres tid, og håber i kan være til hjælp inden jeg giver ham noget feedback.