Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse når man er selvstændig? Hvordan?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået et freelance job igennem min virksomhed, hvor jeg månedtligt sender den virksomhed jeg er i, en faktura med mine timer. Jeg får en fast timeløn.

Jeg kører ca 60 km om dagen til arbejdet og nu går mit spørgsmål på, hvordan jeg gør med kørslen? Kan jeg tage de 60 km og gange med statens takster også hæve det beløb skattefrit ud af de penge jeg får ind eller hvordan gør jeg det lige?

SKAT sagde jeg kun kunne gøre det når året var omme men syntes at have hørt man kunne gøre de hver måned??

Håber på lidt kvalificeret hjælp!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:09

Hej.

Ja som et ligningsmæssigt fradrag kørsel til og fra arbejde.

0-24 km 0 kr

25-100 km 1,90 kr

>100 km 0,95

MvH

Peter

Tilmeldt 21. Feb 11
Skrevet kl. 19:13

Jeg har bare hørt at statens takster var over 2 kr.?

Tilmeldt 21. Feb 11
Skrevet kl. 19:14

Peter <-- Kan jeg så med god tro bare sige 60 km x 31 dage og hæve de penge ud skattefrit?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16

LarsHH:
Jeg har fået et freelance job igennem min virksomhed, hvor jeg månedtligt sender den virksomhed jeg er i, en faktura med mine timer. Jeg får en fast timeløn.

Med fare for at komplicere mere end jeg svarer, vil jeg lige sige, at du jo først og fremmest skal være sikker på at skat ikke vil se på dig som lønmodtager i den virksomhed du arbejder "freelance for" Det er ikke et spørgsmål om hvad aftalen siger, men om hvad det reelle forhold er. Ellers ville alle jo kunne være freelance - fakturere jobbet - måske ha B-skatte indberetning og få fuldt fradrag for kørsel til og fra arbejde i egen bil.

På toppen kan arbejdsgiveren måske mene han kan slippe for at tænke feriepenge og ATP og være fri for opsigelsesvarsel til dig.

Hvis det er noget du gør rimeligt fast til den samme arbejdsgiver, bare med faktura fra dit personlige selskab - tror jeg du kan ha et problem som måske skulle checkes med skat.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:24

Jeg tror Peter har helt ret i, at det vil blive set som almindeligt kørselsfradrag som korrekt beskrevet.

Du ser det som at din arbejdsgiver er din virksomhed (kunne jo være et ApS) som "lejer" dig ud som freelance og derfor tænker du statens takster (2,67) men den kan jeg ikke se her.

Dit kørslesfradrag under ligningsmæssige fradrag skal du føre korrekt - d.v.s. for de dage de faktisk kører - men jeg vil godt igen pege på den anden problematik, at du fakturerer din løn, men tilsyneladende jo arbejder der 31 dage om måneden - med fast timeløn, og dermed er lønmodtager - og hele dit set-up med freelance og fakturering virker tvivlsomt.

Hvis dette link virker - bør det pege dig lidt i ret retning

http://www.skat.dk/pdf.ashx?pdfurl=http%3a%2f%2fwww.skat.dk%2fdisplay.aspx%3foId=1715985%26vId=201738

vh

Tilmeldt 21. Feb 11
Skrevet kl. 19:26

Hej Cookie
Jeg er der kun ca. 3-4 dage om ugen, men kan godt se hvad du mener.

Jeg må prøve at ringe til dem igen imorgen og få et klart svar

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11

LarsHH:
Hej Cookie
Jeg er der kun ca. 3-4 dage om ugen, men kan godt se hvad du mener.

Jeg må prøve at ringe til dem igen imorgen og få et klart svar

Det let sørgelige er jo, at du naturligvis gerne vil ha det arbejde og den indtægt og at du intet galt gør i virkelighedens moralske verden. Den der roder det op er arbejdsgiveren der burde tage helt normal løn deltid med feriepenge og de helt basale forpligtelser over for opsigelse osv,. men som synes han er en smart fyr der sparer penge på at bede dig fakturere.

HVIS du ikke betaler din B-skat som du sikkert vil blive indberettet som af ham, så vil han få regningen af skat - med regres mod dig godt nok, men skat er dødtrætte af metoden og tøver ikke med at kræve pengene af arbejdsgiveren. Du vil efter min mening også til en hver tid kunne vinde en feriepenge sag (ATPs feriepenge afd er så klare, at de siger der er pligt til feriekonto indberetning også af korttids honorar) og en ATP pensions sag - men IGEN - DU vil jo ha det arbejde og de penge, og det forstår jeg 200%

Det er ikke en smagfuld optræden som desværre griber om sig hos arbejdsgivere, og det sagt af en der holder med blå blok og har været arbejdsgiver i 40 år.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:30

LarsHH:
Peter <-- Kan jeg så med god tro bare sige 60 km x 31 dage og hæve de penge ud skattefrit?

Nej! Der er kun fradrag for de dage, hvor du rent faktisk kører på arbejde.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:39

Peter - Revisor:
Ja som et ligningsmæssigt fradrag kørsel til og fra arbejde.

Som udgangspunkt enig, men reglerne om kørselgodtgørelse i indtil 60 dage kan vel alternativt bruges....

/Henrik

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)