Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samarbejdspartnere, ideer og know-how søges.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Er der nogen der kan hjælpe med ideer, know-how eller specielt at få fremstillet et billigt rør-dyrknings-system til algerne, så er vi lutter øre.

Vi står og mangler et gennemsigtigt/farveløst, langt og billigt rør som algerne kan dyrkes i. Der er flere muligheder med glas, plast mf.

Den billigste mulighed vi har set, er to stykker plast svejset sammen så de danner et rør - måske med en ramme omkring til at bære vægten.

Vi gerne i kontakt med personer eller virksomheder som har ekspertise til at lave rør, eller som måske har en bedre løsning.

Projektet her er på "vi skal lige se om det virker først"-stadiet og jeg kan lige så godt sige det med det samme - olie fra alger er ikke det primære mål. Uden gå i detaljer er målet noget i retning af gylle til  alger til foder hos landmænd.

I må meget gerne stille spørgsmål men smeden og jeg har endnu ikke mange svar og er begge elendigt uddannet til denne type eksperimenter. Indtil vi får noget hjælp, så er alt fra bunden, googling og "learning by f..king up". - SAMARBEJDE TIL ALT SØGES

Vi overvejer om projektet her skulle være open-source for at få noget hjælp udefra. På den anden side, så kan vi se et enormt behov for varen hvis det lykkes. Hvis I har ideer eller forslag, til en forretningsmodel, så er vi åbne for forslag.

På forhånd tak

Smeden og Softwareudvikleren

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 19:28

Hvis du har en smed så kan han vel svejse :)

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:39

IværksætterGen:

Hvis du har en smed så kan han vel svejse :)

Hej

Det kan han sikkert i Jern, men nok ikke i plast......

Til emnet

Nu kan jeg ikke se noget omkring dimensionerne.......For man kan få Akryl/PVC Rør, i forskellige diameter og længder. Og man kan få noget specielt lim som man hurtigt selv kan påføre.....

Men ville være nemmere hvis man kendte til størrelses omfanget. For det kan betyde rigtig meget.

/Kenneth

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 19:43

Kenneth:
Det kan han sikkert i Jern, men nok ikke i plast......

Må desværre skuffe dig kenneth som smed lære du både at lime og svejse i plast Yes

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 20:59

Som sagt, så er dette trial and error - fremgangsmåden. Omfanget er i første omgang noget med en stor akvarie-luftpumpe til ca 550 liter pr time og så håber vi at kunne bygge et system som ikke koster for meget op omkring det, for hvis en eller anden dukker op (måske her i tråden) som kan fortælle det er en død-sejler, så har vi ikke bidt over mere end vi kan tåle.

Selvfølgelig vil vi forsøge at lave olien og det er 100% derfor smeden er med og han vil give fán i mit gylle. Men, i første omgang er vi enige om målet - Få nogle micro-alger til at vokse som sindsyge. De første forsøg i haven ser ud til at det ikke er et problem.

Vi vil derfor gerne fortsætte til step 2. Lav et lidt større forsøg, inden for 2000 kr. - Det er også her vi gerne ville se om der er andre som har nogenlunde samme tossede interesser som os. Som måske kunne give os nogle tips og triks.

En lille ting som en biolog måske kunne svare på: Hvordan fodres algerne bedst? Kan de små overhovedet aftage gylle i "mængder"?
Jeg har fra tid til anden hørt at landmænd IGEN har forurenet et vandløb, så algerne blomstre op og tager livet af alt andet, Men, hvordan gør man sådan noget "med vilje" i kontrollerede miljøer? - Er det bare en masse luft boblet gennem et rør af en blanding af vand 95%, gylle 4,99% og alger 0.01% - Lader solen skinde på mixturen og fotosyntesen klare resten?

Det er sådan ca det der virker i haven nu :)

- Takker for alle svar

Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 22:08

Og jeg har så svaret i din anden tråd.

Jeg vil godt hjælpe til med det jeg kan - det er måske ikke så meget, men lad os give det et forsøg.

Jeg er meget sporet ind på produktion og salg (Det sidste er jo en nødvendighed). 

Jeg tager lige en snak med min svoger, civil ingeniøren, for det kunne godt falde indenfor hans interesse felt. Han ved i hvertfald en helt masse om vandmiljø.

Med venlig hilsen

Michael Rode

Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 22:13

Og så til det jeg egenligt ville svare på. Billigt rørsystem der kan dyrkes alger i.

I det youtube klip du har linket til andet steds så ligner det jo plastik poser der er svejset så der bliver en kanal i det. Og det er jeg ret sikker på at Morten Cortsen ved Scanlux-Flexibles kan finde ud af at få lavet. Om ikke andet kan han nok fremskaffe en god folie som du selv kan forsøge dig med.

http://www.scanlux-flexible.dk/Kontakt_os/Morten_Cortsen-1.aspx

Med venlig hilsen

Michael Rode

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:30

Dennis: Jeg synes, at ideen lyder GENIALT Yes

Jeg har aldrig haft så mange grønalger i søen som i år (20 års historik)

Men det er også i år, at jeg har købt en kraftig luftpumpe til fiskedammen.

Men hvorfor rør?

Eller folie med render?

Hvorfor ikke bare lægge en lang folie ud på marken med 20-30 cm høje jordvolde, smide vand/gylle på og så ilte som sindsyg.

I den ene ende kommer blandingen ind - i den anden ende trækkes trådalgerne op på en lang valse der kører super langsomt rundt.

Er smed, maskinarbejder, har rodet med plastrør (RIAS) og hjælper nu med at markedsføre virksomheder.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 00:49

Michael - jeg har svaret dig i Fup eller Fakta tråden.

Vi ses ;)

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 01:24

Christian iMARKETING:
Men hvorfor rør?

Rør er til drivhuse hvor de skal hænge frit. Det giver den størst mulige overflade for fotonerne at ramme. MEN, her i landet skinner solen kun en brøkdel af tiden, så vi er mere eller mindre rykket indendørs i palle-tanke. Læs evt. denne tråd Fup eller fakta. Det giver flere fordele end ulemper - tror vi ;)

Det er ikke fordi jeg vil skyde din ide ned, for du tænker som mange af de store Amerikanske firmaer, så jeg vil nøjes med at kommenterer.

Christian iMARKETING:
Hvorfor ikke bare lægge en lang folie ud på marken med 20-30 cm høje jordvolde, smide vand/gylle på og så ilte som sindsyg.

Godt nok er DK fladt, men det vil stadig kræve bulldozer og sandsynligvis en beton-bund. Dette lagt sammen med at du "kun" arbejder i en lille højde og bruger store arealer ødelægger økonomien. Dog, har du fat i noget - se fx denne video &playnext=1&list=PL8834A9F0DFE9ED17">Youtube eller det der hedder "open pond" - kunne desværre ikke lige finde en video af det.

Så ideen fejler ikke noget - vi har bare valgt en retning, som vi tror passer bedre til DK ;)

Jeg håber ikke det skræmmer dig eller nogen andre fra at komme med flere fantastiske ideer ;)

Mvh

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)