Jeg er pga. indgåelsen af partnerskab besluttet mig for at lave en ny virksomhedsstruktur. Hvor jeg og min partner har hvert vores holdingselskab og så i fællesskab har et ApS - er det ikke en fornuftig struktur, da vi ikke ved hvor længe vores samarbejde løber?
Men til det egentlige spørgsmål. Hvordan går jeg fra enkeltmandsvirksomhed til et holding selskab. Jeg har optjent 140.000 i selskabet, hvilket jo ville være dejligt jeg bare kunne overfører uden at blive beskattet. Faktisk er det lidt et krav at det ikke kommer udsom privat indkomst, da jeg så får et SU-smæk. Men er det til at gå den vej?
Fremgangsmåden må være at få lavet en skattefri virksomhedsomdannelse hvor du skaber dit holdingselskab, som skyder pengene i det fælles ApS, men der er nogle betingelser, samt en del formalia der skal overholdes, så få fat i en revisor til at hjælpe med det :)
Ud fra dit indlæg fornemmer jeg dog klart, at du ikke helt er sikker på hvor længe jeres samarbejde skal fungere og hvor intensivt du ønsker at jeres samarbejde skal være. Jeg vil gerne give dig et godt råd om, hvorvidt I skal lave den foreslåede selskabskonstruktion eller om I alene skal indgå en samarbejdsaftale mellem jeres respektive nuværende virksomheder - men jeg har behov for lidt flere oplysninger om det ønskede samarbejdes karakter, herunder intensitet og tidsmæssige udstrækning (send evt. en privat besked til mig - i kraft af min advokatbestalling har jeg tavshedspligt)
Hvis I laver fælles driftsselskab, skal I indskyde samtlige jeres nuværende aktiver og passiver - og så bliver det ikke så enkelt, hvis I lige pludselig gerne vil have hvert jeres driftsselskab igen. Men hvis I alligevel vælger at lave et fælles driftsselskab skal I have lavet en meget detaljeret anpartshaveroverenskomst - en anpartsoverenskomst giver retningslinier for jeres fremtidige samarbejde og tager stilling til, hvordan jeres samarbejde kan afsluttes/opløses - det er jo lidt svært at løse konflikter ved flertalsbeslutninger hvis I hver især ejer 50 % af selskabet.
Hej Kristian, jo det er et fornuftigt set-up, men da i skal eje et fælles selskab bør I tage stilling til en række forhold, ejerandel, hvordan samarbejdet ophører, hvem der lægger hvilken arbejdsindsats m.v. Som jeg forstår det driver du pt enkeltmandsvirksomhed. Den kan omdannes til et aps efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse. Dette selskab kan du eventuelt vælge at bruge som dit holdingselskab i en partnerskabskonstruktion. Mvh Jon Stefansson, jst@lett.dk
Løsningen er som det bliver sagt at lave en en skattefri virksomhedsomdannelse men det får du ikke noget holdingselskab ud af, men blot et personligt ejet driftsselskab. Efterfølgende kan et holdingselskab for hver af jer dog etableres ved at dig og din partner overdrager aktiviteten i de bestående selskaber til et nyt selskab - et nyt driftsselskab - Jeres "gamle" selskaber bliver herved holdingselskaber.
Hvis jeres aktiviteter iøvrigt er adskillelige vil de senere kunne opdeles på flere selskaber via en såkaldt spaltning men jeg er helt enig i at hvis man anser det for en mulighed bør man måske overveje et samarbejde mellem selskabsenhederne i stedet. Alternativt skal man lave en konstruktion hvor I har to fælles driftsselskaber med hver deres aktivitet. Det er trods alt nemmere at handle aktier og har holdingselskaberne på det tidspunkt ejet aktierne i mere end 3 år kan det også ske skattefrit.