Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart som freelance-oversætter. Gode råd til en nybegynder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen,

Jeg er pt. i gang med at færdiggøre mit cand.ling.merc studium til tolk og translatør, og det er min intention at starte ud som freelance-translatør på fuld tid, når jeg er blevet færdig. Jeg har læst mange indlæg på denne side samt på et utal af andre relevante internetsider, men jeg sidder dog stadigvæk tilbage med en række spørgsmål, og de er er som følger: 

1. Hvordan er de overordnede momsregler for freelancere?  Jeg er ikke stødt på sådan en beskrivelse nogen steder, og jeg har opgivet at finde rundt inde på Skat.dk (evt. link modtages med glæde).

2. Er der forskel på at være freelance-lønmodtager og alm. selvstændig, når det kommer til moms?

3. Eftersom jeg har tænkt mig at starte ud som freelancer på fuldtid, er det så i det hele taget muligt for mig at blive registreret som freelance-lønmodtager? og er dette i det hele taget en fordel ift. at få status som selvstændig?

4. Hvor kan jeg søge gennemgående rådgivning om opstart som freelancer? er det hos Told & Skat, en A-kasse og/eller...? 

Jeg ved godt, at mine spørgsmål muligvis ikke er defineret specielt klart, men dette er dog også mit første seriøse skridt til at søge vejledning om at starte ud som freelancer/selvstændig. Jeg vil sætte stor pris på alle svar og gode råd I kan give mig.

På forhånd tak og venlig hilsen

- Niels

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:04
Hej Niels,

Jeg kender ikke til forholdene for freelance-lønmodtagere. Måske du kan blive klogere på dette site for freelancere: http://www.freelancer.dk

Vær dog opmærksom på, at det er drevet af HK, så det er nok temmelig farvet.

mvh Carsten
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 03:01

Kære Niels

Du kan også læse lidt her:

http://www.startogvaekst.dk/sw797.asp

Når du arbejder som freelance er du overfor din kunde selvstændig og du skal altid lægge moms oveni dine regninger.

Freelance-lønmodtager er en aftale, du laver med din fagforening eller A-kasse og Arbejdsformidlingen, som giver mulighed for supplerende dagpenge, hvis du ikke får så mange opgaver i starten.

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at spørge på Arbejdsformidlingen.

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Århus
Tilmeldt 15. Feb 07
Indlæg ialt: 286
Fra  Webkontoret Skrevet kl. 04:24
Udover http://www.freelancer.dk kan jeg også anbefale dig at læse på denne hjemmeside http://www.jobdesign.net som tilhører Margrete Bak, en pionér indenfor freelanceri. Hun kører forskellige kurser for freelancere og ved ALT indenfor emnet. Jeg har selv deltaget på et af hendes 3-måneders kurser (som iøvrigt var et fantastisk godt kursus) - disse kurser bliver også beskrevet på siden. Mht. selvstændig/lønmodtager/bierhverv kan du læse noget om dette på netop denne side http://www.jobdesign.net/Default.aspx?ID=24

Mvh Kirsten

www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed

Tilmeldt 1. Mar 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:13

Kunne anbefale et se nummer samt et iværksætterkursus - så er du i hvert fald rimeligt klædt på. Var selv på sådan et og det var ok. De gennemgik lovgivning og regler, stillede en revisor, en advokat og andre ting tilrådighed så man kom godt fra start - flere af de andre kursister skulle iøvrigt lave freelance bogføring og oversætning.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 01:21
Hej Niels - hvad kan du oversætte til og fra?  - jeg skal have oversat et website men havde egentligt tænkt mig kun at anvende indfødte :-)

1. Hvordan er de overordnede momsregler for freelancere?  Jeg er ikke stødt på sådan en beskrivelse nogen steder, og jeg har opgivet at finde rundt inde på Skat.dk (evt. link modtages med glæde). Så vidt jeg huskerskal du så snart du har omsat/oversat for 20.000 kr være momsregistreret.

2. Er der forskel på at være freelance-lønmodtager og alm. selvstændig, når det kommer til moms? Der er vist ikke noget der hedder freelance lønmodtager - enten er du selvstændig eller du er ansat. Er du ansat skal du have løn, feriepenge osv.

3. Eftersom jeg har tænkt mig at starte ud som freelancer på fuldtid, er det så i det hele taget muligt for mig at blive registreret som freelance-lønmodtager? og er dette i det hele taget en fordel ift. at få status som selvstændig? Spørgsmålet ikke forstået.

4. Hvor kan jeg søge gennemgående rådgivning om opstart som freelancer? er det hos Told & Skat, en A-kasse og/eller...? Jeg mener at kunne huske at der er en del netværk for oversættere - prøv eventuelt at ringe til arbejdsformidlingen og spørg dem om de kende nogle netværk for oversættere.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 03:25
Dato: 05-04-2007 01:20:36
Forfatter: Jan

Så vidt jeg huskerskal du så snart du har omsat/oversat for 20.000 kr være momsregistreret.

Hej Jan og velkommen til Amino

Tallet er 50.000 DKK. Når Du omsætter for det, skal Du momsregisteres. Omsætter Du for mindre end 50.000 DKK, kan Du momsregisteres.

(Og når det er skrevet, vil jeg gå i seng).

Fra Vedbæk
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:50

Hej Niels,

Hvilke sprog drejer det sig om?
Journalister er ofte freelancere når de arbejder som selvstændige og fx skriver for flere aviser. Jeg har selv et firma hvor jeg oversætter mellem norsk og dansk for forskellige virksomheder og jeg betragtere mig som selvstændig. Samtidigt læser jeg dansk og kommunikation ved Københavns Universitet.

Du kan kontakte told og skat og få en tid hos én der har med erhverv at gøre. Så kan du skrive alle dine spørgsmål ned på forhånd. Du får udleveret forskellige pjecer om at starte selv, moms mv.

Du får brug for at lave dig en faktura, en hjemmeside og et regnskab. Du skal holde styr på din indtægt og din moms og dine fakturaer. God orden/systemer på computeren er et must + backups. Det første år skal du indberette moms fire gange (kvartal). Når din omsætning kommer lidt opad kun to gange årligt.

Hvad med at oprette en konto til forretningsbrug og hvor dine honorarer går ind?

Du bør finde ud af hvilket prisniveau du ligger på. Det er almindeligt at taksere pr. ord. Du kan føle dig frem – mister du kunder på at ligge for højt kan du justere lidt nedad. Husk at sige at dine priser er ex moms.

Der findes oversætternetværk man kan deltage i og spørge om råd/ord man ikke selv kan løse. Det kommer an på hvilke sprog du oversætter fra.

Mange hilsner fra Anne Sofie

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)