Jeg skriver fra iPhone, så beklager meget, hvis opsætningen af indlæget fejler! Jeg ved ikke om jeg søger på de forkerte ord, men kan ikke finde svar på mit 'problem', så jeg håber at i dejlige amino'er ved mere: Hvilke regler er der omkring et enkeltmandsfirma, der sælge vare lavet af frivillige, hvor en procentdel af salget bliver doneret til velgørende formål Må et enkeltmandsfirma gerne donere et mindre beløb (under 1000DKK) til private personer Og, må man et enkeltmandsfirma gene modtage donationer - hvor den samme procentdel som salget af produkterne, bliver doneret til velgørende formål. Go' sommer - trods skybrud og mere regn. Dbh Casper Poulsen |
Regler ang donationer fra/til enkeltmandsfirma
- 1
Hej Casper Som udgangspunkt, er der intet til fare for noget af dette. Noget af det som man skal overveje er sin firma registrering. Om det er velgørendenhed, med de dertil hørende regler. Eller om det er et handelsfirma, hvor ens primære forhold, er at drive virksomhed for egen vinding. Skatte mæssigt, skal man så tænke over, at når man ikke har udgifter på varer, så vil de ikke kunne indgå som fradrag. Men man kommer stadig ikke udenom at lager varer, skal fastsættes en værdi der er skatte pligtig. Så længe at du donere til privatpersoner, så vil der ikke kunne opreholdes et fradrag fra dette. Når du så vil donere så skal du sørge for at betale et beløb, og til en organisation, hvor man kan få fradrag for pengene, desværre kan jeg ikke huske nogen af dem. Men det er sådan nogle som folkekirkens nødhjælp, dansk røde kors, ASF dansk folkehjælp, uden at du må hænge mig op på det. Og så skal du lige huske på at de penge du giver til privat personer, er penge der skal indberettes. Sådan at personen kan betale skat af dem. /Kenneth |
Der er såment ingen større problemer i at lave setup, hvor donationerne baseret på salg af en vare med SKAT's velsignelse vil være markedsføringsomkostninger med fuldt fradrag.
|