En kammerat og jeg har et ønske om at købe en udlejnings ejendom med 4 lejemål. |
Hej
I kan sagtens købe ejendommen gennem ApS.
Om banken vil låne penge til et nystartet ApS kommer nok meget an på hvor meget I selv skyder ind i firmaet, Jeres situation generelt og præsentationen overfor banken er meget vigtig. Men såfremt I låner penge i en bank, tvivler jeg på at I kan slippe uden om privat kaution.
Jeg har tidligere siddet med udlån til ejendomssektoren i en bank, og det var jo dejlig nemt at spørge kunden om kaution. Hvis kunden sagde, at han ikke ville kautionere, var det bare at spørge ham: om han da ikke troede på sit eget projekt? Hvis han ikke selv troede på projektet, hvorfor skulle banken så gøre det. Hvis bankrådgiveren er bare lidt snu får I den stukket i hovedet, så forbered Jer på den og hvad I vil sige...
Hvis jeg var jer, ville jeg starte med at ligge et budget for ejendommen - både drifts- og byggebudget. Og sammen med resten af Jeres præsentation foreligge dette for banken og kreditforeningen, og opnå lånetilsagn. Når I har opnået lånetilsagn gives bud, der selvfølgelig er betinget af at Jeres advokat kan godkende buddet i sin helhed.
Hvis det er en handel der haster, og I har mistanke om at ejendommen kunne ryge til anden side og I er nogenlunde sikre på at I opnår lånetilsagn, ville jeg smide bud afsted med det samme og tillige betinge dette af at I opnår lånetilsagn.