Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk bindende aftale

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino jura eksperter.

Jeg skal spørge om der er nogen som har erfaring med at lave bindende aftaler for opstartere.

Jeg er ved at starte et projekt op sammen med en partner, men vi har ingen økonomisk aktivieter og er kun i forberedelsesfasen.

Hvordan kan man evt. lave et dokument som binder parterne til at acceptere ejerforhold af projektet?
Således at alt senere indhold der bruges i forbindelse med projektet automatisk hører ind under aftalen?

Kan man formulere noget sådan, så det er juridisk bindende og korrekt, og hvordan kunne noget sådan lyde?

Er det noget som kan ordnes uden at skulle have penge op af lommen, eller skal jeg forvente at skulle betale, og i så fald ca. hvor meget koster den slags..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19
Hej Magni,

Ja, I kan godt lave både juridisk uforpligtende hensigtserklæringer, og juridisk bindende aftaler om f.eks. ejerandele, når samarbejdet bliver en realitet. Det er ofte en rigtig, rigtig god idé, at opsummere jeres drøftelser og ramme dem ind, for dermed at få et godt afsæt og springbræt til jeres fortsatte forhandlinger.

Omfanget af arbejdet i den forbindelse afhænger af, hvad I har brug for og hvor hurtigt I kan blive enige om f.eks. en hensigtserklæring eller en aftes indhold.

Jo, I skal nok regne med at betale for det, og det vil vel tage en advokat et par timer at tale med jer, strikke en aftale sammen og efterfølgende tale med jer herom (få jeres mails og besvare jeres opkald) og rette til igen.

Så du skal vel regne med et sted mellem kr. 2.-6.000 + moms for det. Så spørgsmålet er jo, om det er for dyrt for dig/jer eller om I har råd til at lade være.

Mvh

Karsten

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 20:03
Venner, penge og løse mundtlige aftaler kan ofte give en meget dårlig kombi...
Så jeg vil også råde jer til at få det hele på skrift. Gør evt det, at I sætter jeg ned og skriver alt ned - måske startguiden.dk har noget I kan tage udgangspunkt i.
Tag derefter og sæt jer sammen med en advokat og snak tingene igennem - de kan oftest både vejlede jer i hvad i har glemt og hvad der holder og ikke holder i retten. Mange giver en gratis intro-time, men resten må I betale for
Lav en klar aftale med advokaten om hvad denne skal lave og hvad timeforbrug der er tale om for opgaven.
Nogle brancher (bl.a. min egen; IT) har nogle særlig aspekter omkring fx immaterielle rettigheder og andet - her kan det være relevant at bruge en branche-kendt advokat.

2-6K som Karsten foreslår lyder ikke dyrt, vil bestemt mene at det er gode penge for jer at kaste efter nogle gode juridiske papirer...

Held og lykke med firmaet

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:13
Hej Magni

God ide at starte med at lave klare rammer/regler for jeres samarbejde.En samarbejdsaftale er en god løsning på lang sigt, da den skaber klare rammer for jeres samarbejde både når det går godt, (og hvis I måtte være uheldige at jeres projekt går mindre godt).

ALLE AFTALER ER BINDENDE - BÅDE MUNDTLIGE OG SKRIFTLIGE MEN DET ER BARE SVÆRT AT BEVISE DE MUNDTLIGE....

I skal bl.a. tage stilling til:

• ejerforhold - skal hver eje 50/50 eller skal det være en anden løsning - tænk på hvem der investerer mest tid og penge i at projektet skal blive en succes

• hvad hver part har fuldmagt til at gøre på fællesskabets vegne -

• samt regler om forkøbsret m.v..

Hvilken type aftale jeg vil anbefale dig, kan jeg ikke sige dig ud fra dit kortfattede mail. Måske skal I have lavet et Aps for også at foretage økonomisk risikobegrænsning - MEN i min rådgivning afhænger alt af, hvilke ønsker, krav og behov I konkret har - og skræddersyede løsninger er ofte billigere på kort/lang sigt end standardløsninger.

Vær ikke bange for at kontakte en advokat - tror du vil kunne få en løsning for ca. 10.000 kr. (provins-priser) og hos mange advokater er det første møde gratis - så du har en chance for at vurdere, hvorvidt du har TILLID til den pågældende advokat, og om advokaten præsenterer dig for en brugbar og konstruktiv løsning. Og bed bare om et tilbud på, hvad den samlede løsning koster. 

Husk en vigtig forudsætning for at indgå i et samarbejde er altid, at parterne er ærlige overfor hinanden og har tillid til hinanden - så du f.eks. ikke først ved et rent tilfælde finder ud af, at din partner har en bankgæld på ½ mio. kr., så halvdelen af projektet lige pludselig er styret af kreditorernes velvilje. Lav evt. en personsøgning på www.cvr.dk, hvor du kan se hvilke firmaer både nuværende og konkursramte, at din partner har været involveret i.

Håber du kan bruge mine råd - samt held og lykke med jeres projekt - er selv ved at starte eget firma og har fået det gode råd, at jeg skal huske at lære af mine successer.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)