Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af amerikansk software - bogføring og moms

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Struer
Tilmeldt 15. Mar 11
Indlæg ialt: 340
Fra  Emplate ApS Hauthorn IT Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer

Er der nogle særlige overvejelser man skal gøre sig omkring køb af software uden for EU, fx i USA? Her tænker jeg på om man skal registrere noget specielt hos erhvervs- og selvskabsstyrelsen, eller om man blot kan bogføre udgiften som en almindelig udgift? (uden dansk moms, naturligvis)

Er der ellers andet jeg skal være opmærksom på?

Jeg håber I kan hjælpe, på forhånd tak.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:31

Hvis softwaren bliver downloadet eller sendt via e-mail, skal du ikke importregistreres, men hvis varen afsendes fysisk på DVD, CD eller lignende, så skal du importregistreres.

Du kan få varen sendt via Post Danmark, og undlade at registrere dig, og dermed lade dem håndtere fortoldningen. Så får du en regning fra dem, og du kan hente din pakke på posthuset. Hvis der er tale om et større parti eller løbende indkøb af varer skal du importregistreres.

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at ved alle køb udenfor EU skal du betale dansk moms af købet til SKAT. Hvis du er momsregistreret kan du dog fratrække denne moms med det samme igen - men det skal stadig registreres på momsangivelsen.

Fra Struer
Tilmeldt 15. Mar 11
Indlæg ialt: 340
Fra  Emplate ApS Hauthorn IT Skrevet kl. 18:16

Mange tak for dit svar. Den konkrete software skal downloades, så jeg kan se, at jeg sparer det administrative bøvl i denne omgang :-)

Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:57

hej martin, 

lad os sige at vi vender situationen om og jeg sidder med amerikansk/us firma og køber dansk software.

vi jeg så skulle betale den moms der bliver pålagt fra sælger i dk?

Mvh peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 22:12

Hej Peter,

Den danske sælger skal ikke tillægge moms, ligegyldigt om du som køber er privat eller virksomhed. I hvert fald ikke så længe, at softwaren anvendes i USA.

Hvis softvaren anvendes i DK, så skal der dog tillægges moms på varen, og så skal den også betales.

Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:22

tak for hjælpenog hurtigt svar, mvh peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 22:25

Det var så lidt.

Jeg var tilfældigvis lige på computeren for at forberede et møde til i morgen.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)