Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er ulighed godt?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner

Efter i weekenden at have læst, at årslønnen for direktøren i J.P. Morgan i 2010 var på over 110 millioner kr., og at Goldman Sach's Lloyd Blankfein og andre at disse direktører for "dealerdrengene" ligger på, for mange mennesker, samme svimlende niveauer, kunne jeg godt tænke mig at stille dig spørgsmålet: 

Er ulighed godt?

Jeg siger ja til ulighed, fordi jeg er tilhænger af friheden til at vælge, ja; fordi jeg er tilhænger af, at vi skal skabe driftige, ærgerrige og værdiskabende mennesker, der udretter noget, ja; fordi der er forskel i arbejde, livskald og livsstilling, ja; fordi alle ikke kan udføre samme arbejde, ja; fordi nogen må være ledende og styrende, og andre må være underordnede, Ja; fordi nogle skal skabe nye projekter og nye virksomheder til glæde for alle.

Men når uligheden går amok, og grådigheden tager magten, så siger jeg klart NEJ.

Jeg stiller mig selv spørgsmålet; Hvad har disse direktører fra ovenstående banker bidraget til samfundet? Hvad har de skabt af ægte værdi?

Når jeg ser på USA's samfundstruktur (læs traditionelle vestlige værdier siden Industrisamfundets opstart), og ser at uligheden er gået amok, så kommer jeg til at tænke på "Lasarus der sad foran den rige mands dør".

Dette er en skærende modsætning i verden, modsætningen mellem fattig og rig.

I dag lever ca. 3 milliarder mennesker for under 2 dollars om dagen!!!! (den lader jeg lige stå et øjeblik..................................).

Ovenstående er for mig et skræmmende billede på, hvad der sker, når grådigheden sætter ind og overtager magten. Selv Adam Smith, kapitalismens åndelige fader, anerkendte, at systemet ikke måtte løbe løbsk.

Vi bør alle stille os selv spørgsmålet: Hvad er retfærdighed? Og det får mig til at tænke:

"Du skal elske din næste som dig selv"

Gordon Gekko fastslog, at "grådighed er godt"

Jeg siger, at "ærgerrighed og velstand er godt"

Vi har alle hver især et ansvar. Så rejs dig op og tag dit ansvar, og gør det, du er kommet her for at gøre.

Vær opmærksom

Forvent det bedste - forbered dig på det værste

Kh. Jens L. More

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)