Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerandel i et A/S

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 142
Fra  ennovation Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal være med i et projekt hvor der bliver stiftet et A/S. Jeg ville så høre hvilket er smartest for mig som "medejer" at gøre:

1. Være medejer som privatperson

2. Være medejer af det nye A/S med mit eget ApS

Hvad er fordele og ulemper ved begge? Jeg har to "ømme" punkter og er årsagen til jeg spørger. Det første er, hvad hvis A/S'et går konkurs, vil det have nogen påvirkning ved løsning 1 eller 2 ovenstående, og sekundært, hvilket er smartest rent skattemæssigt (jaja man skal jo ikke betale for meget...)

VH
Kasper

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 13:41

Hej Kasper

Uanset den bagvedliggende medejerskabsform, så er A/S'ets forpligtelser (og dermed dit tab) begrænset til selskabets egenkapital, som blandt andet omfatter dit/dine indskud i selskabet (køb af aktier).

Mht. det skattemæssige afhænger det af (rigtigt) mange ting.

To meget forenklede eksempler:
- Hvis du fx vil anvende udbytte/frasalg fra AS'et privat, så kan ApS'et være et fordyrende mellemled, da du fx vil skulle have årlige revisorudgifter.
- Hvis udbytte/frasalg til nye projekter, så er det dyrt at trække pengene ud privat, for der efter at oprette et nyt ApS til de nye aktiviteter. 

Det rigtige svar mht. skat afhænger af din konkrete situation og fremtidsplaner, samt ikke mindst udlandsplaner.

Dbh. Aleksander :-)

Fra Århus
Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 203
Fra  Webpilots Aps Skrevet kl. 14:43

Jeg vil foreslå at bruge dit Aps. Ja, det bliver formentlig lidt dyrere med revisor, men du optimerer skattemæssigt ved at kunne trække penge derop til geninvestering til markant lavere skat - samt ved et muligt frasalg en dag, så er det surt at blive tvunget til at betale topskat af indkomsten istedet for at kunne geninvestere i nye projekter til selskabsskat... Så tror du på projektet med det A/S (hvilket du må gøre, for hvorfor ellers gøre det?) så er der kun en løsning, nemlig dit Aps.

Mvh Kenneth

Mangler du en designer, hjemmeside eller webshop? Kontakt vores Webbureau i Århus: http://webpilots.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:22
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45

Hej.

Du skal eje det privat...for at få fradrag i den personlige insdkomst, såfremt det skulle gå

galt.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 09
Fra  ennovation Skrevet kl. 19:38

Peter - Revisor:

Du skal eje det privat...for at få fradrag i den personlige insdkomst, såfremt det skulle gå

galt.

Peter, hvis det skulle gå "galt", så vidt jeg har forstået af ovenstående indlæg så er det A/S som står med "ansvaret" så længe jeg ikke har skrevet under på nogle hæftelser som f.eks. lån.

Hvilket fradrag hentyder du til?

VH
Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24

Hej.

Nu kender jeg ikke din konstruktion i detaljer.

Men normalt vil du ved personlig eje kunne modregne tabet.........dette må være optimalt

for din personlige skat.

MvH

Peter

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:36

Og husk derudover at få lavet en ordentlig ejeraftale..Smile

Fra Århus
Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 203
Fra  Webpilots Aps Skrevet kl. 11:04

Nu er jeg ikke revisor, men har dog snakket med en del omkring dette på lovende værksætterprojekter.

Er det ikke et spørgsmål om man vil gå efter risikominimering ved personlig ejet, såfremt det skulle gå galt - Eller profitmaksimering gennem holdingsselskab såfrem det bliver en succes?

Generelt med lovende projekter er jeg blevet anbefalet at stifte Aps, så jeg ikke mister det hele i skat ved Exit.

- Så er det ikke blot et spørgsmål om risikoprofil?

Mangler du en designer, hjemmeside eller webshop? Kontakt vores Webbureau i Århus: http://webpilots.dk

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 09
Fra  ennovation Skrevet kl. 11:14

Kenneth,

Jeg forstår fuldt ud hvad du mener og kan sagtens se det med risikoprofil.

Oveni det sender det vel også et godt signal til de andre at man tror på projektet :)

VH
Kasper

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)