Hej, Jeg skal være med i et projekt hvor der bliver stiftet et A/S. Jeg ville så høre hvilket er smartest for mig som "medejer" at gøre: 1. Være medejer som privatperson 2. Være medejer af det nye A/S med mit eget ApS Hvad er fordele og ulemper ved begge? Jeg har to "ømme" punkter og er årsagen til jeg spørger. Det første er, hvad hvis A/S'et går konkurs, vil det have nogen påvirkning ved løsning 1 eller 2 ovenstående, og sekundært, hvilket er smartest rent skattemæssigt (jaja man skal jo ikke betale for meget...) VH |
Hej Kasper
Uanset den bagvedliggende medejerskabsform, så er A/S'ets forpligtelser (og dermed dit tab) begrænset til selskabets egenkapital, som blandt andet omfatter dit/dine indskud i selskabet (køb af aktier).
Mht. det skattemæssige afhænger det af (rigtigt) mange ting.
To meget forenklede eksempler:
- Hvis du fx vil anvende udbytte/frasalg fra AS'et privat, så kan ApS'et være et fordyrende mellemled, da du fx vil skulle have årlige revisorudgifter.
- Hvis udbytte/frasalg til nye projekter, så er det dyrt at trække pengene ud privat, for der efter at oprette et nyt ApS til de nye aktiviteter.
Det rigtige svar mht. skat afhænger af din konkrete situation og fremtidsplaner, samt ikke mindst udlandsplaner.
Dbh. Aleksander :-)