Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået din spørgsmål rigtigt, men jeg prøver lige at give et bud. :)
- Hvis du vil være sikker på at andre ikke anvender dit navn, er det nødvendigt at du registrerer den.
- Der er dog nogle undtagelser, hvor det ikke er nødvendigt at have registreret varemærket for at andre ikke kan anvende den. Som f.eks. hvis varemærket er så udbredt eller genkendelig/fastlåst til din virksomhed i offentlighedens "bevidsthed" efter års aktivt brug. Men i disse tilfælde er man nød til at bevise, at det skulle forholde sig således. Hvis man istedet har registreret varemærket, slipper man for dette besvær.
- Så alene på det baggrund at bevisførelsen bliver markant nemmere hvis andre anvender dit varemærke, ville jeg mene at det var yderst vigtigt at få registreret din varemærke.
- Hvis du anvender et varemærke uden accept fra varemærke-indehaveren, kan det betyde at du skal betale en bøde, der godt kan blive stort.
I EU kan du søge i følgende database: tmview.europa.eu
I USA kan du søge i følgende database: http://www.wipo.int/wipogold/en/
Til sidst vil jeg lige nævne, at "bare" fordi man får registreret et varemærke, så betyder det ikke at det gælder i alle tilfælde, hvor varemærket bliver anvendt. Det afhænger helt af hvilke vare/tjenesteydelser-klasser varemærket er registreret for. Så du skal fra starten gøre dig bevidst om, hvilke klasser din varemærke skal gælde for, da en senere "udvidelse" ikke er ligetil. Hvis du senere ønsker at udvide varemærkets gældelses-områder, skal man påny ansøge om varemærke-registrering, med dertil forbunde udgifter.
Held og lykke med det.