Jeg er ved at undersøge hvad store webservere koster, altså servere hvor man kan have 1000+ online på samme tid.
Jeg er ret så lost omkring hvad det kræver af båndbrede på serveren og hvilke firmaer der kan levere dette. Nogen der kender nogle gode informations sider eller en som vil dele sin viden ??
Dedikeret server er selvfølgelig vejen frem, men hvilke firmaer kan levere stabile 99,9% UT Servere hvor brugeren kan download med hastigheder på 3-400 KB i sek, selvom der er mange online.
Umiddelbart er det ikke sikkert, at du kan nøjes med en server.. Men det kommer an på, hvor mange undersider du har på din webside og sådan nogle ting.
Kontakt www.servage.net, de ved meget mere om det.. Deres hostingcenter er placeret i Tyskland, hvor trafikpriserne er minimale i forhold til Danmark, men så kræver det jo til gengæld et rimelig godt engelsk :+)
Flere brugere herinde beskæftiger sig med serverhosting,
Frisk i hukommelsen ligger primært http://emotix.dk og http://activewebs.dk
Activewebs hoster Amino, mens emotix er drevet af folkene bag GratisDNS som ligeledes er en meget benyttet og respekteret service, prøv at giv dem begge et kald og hør hvad de har at tilbyde.
Ellers viser de og andre sig nok snart her i tråden :)
Vi har lige lagt et site over til en dedikeret server fra www.device.dk - det kan virkelig mærkes ... så hvis det er et dansk site, så tag en kontakt til dem - de er også aktive herinde på amino.
Kontakt www.servage.net, de ved meget mere om det.. Deres hostingcenter er placeret i Tyskland, hvor trafikpriserne er minimale i forhold til Danmark, men så kræver det jo til gengæld et rimelig godt engelsk :+)
Jeg kan kun anbefale dig at lade være med at kontakte dem angående hosting af store sider, deres system kører simpelthen bare ikke stabilt nok, pt. er nogle af deres ftpservere nede.
Vi har en server hos www.activewebs.dk som også hoster amino, og dem er vi rigtig glade for.
De fleste udbydere vil typisk kunne tilbyde dig "store" webservere, men det aktuelle behov til såvel båndbredde som serverens hardware er nærmest umuligt at sætte en finger på ud fra antallet af personer online på samme tid - det afhænger af rigtigt mange forskellige faktorer.
Det er i øvrigt vigtigt at huske at en grundig opsætning og optimering af serveren (webserver, database etc.) også spiller en meget vigtig rolle, man kan have nok så vild en server, men uden ordentlig opsætning får man sjældent det optimale ud af den.
Du er velkommen til at smide mig en mail hvis du vil høre mere om hvad vi kan tilbyde dig (sune@activewebs.dk).
Efter en del research syntes jeg at der er muligheder nok, men jeg syntes ikke de forskellige udbydere skilter klart med hvor store deres linier er til serveren. F.eks skriver de at der er en 100 Mbit, men er det 100 mbit op ned? Er denne linie delt med de andre servere men har man rådighed helt op til 100 mbit?
Jeg tror det ville være bedst at dele vores projekt op på 2 servere, vi har nemlig en Fildelings/filmappe funktion til brugeren og denne vil nok trække en del hvis der er mange brugere online på samme tid! Her tænke jeg at bruge en udbyder som Servage fordi man får mange GB for billige penge og deres upload/download hastigheder virker til at være fornuftige!
Så kunne man ligge selve hjemmesiden og dens funktioner på en dedikeret server. Som f.eks Activewebs.dk.
En ting jeg har undre mig over!
De stører hjemmesider som Arto, dating, Gratis-ting mm. Kører de på egne servere? Eller bruge de også online udbydere? En side som Arto har mange brugere online på samme tid og disse brugere laver noget aktivt ( Skriver i chat, forum osv )
Hvad med de udenlandske udbydere er der ikke nogen som kender nogle af de helt store drenge? Vi regner nemlig med at siden skal markesføres i udlandet og her er det vel ikke optimalt at køre det på en dansk/euro server? Ville det ikke give en US person dårlig Load time på siden?
Loadtime er 100% afgørende i vores projekt og det er derfor jeg spørger til disse ting. Det er federe at høre folks erfaringer end at få dem fra udbyderne da de har en økonomisk gevinst i at sige de er de bedste i verden
Angående liniestørrelse er det jo forskelligt fra udbyder til udbyder..
Vedr. Servage vær opmærksom på at deres trafikmængde er delt ud gennemsnitligt pr. dag, jeg mener det giver ca. 70 GB pr. dag, så hvis du har peaks f.eks. i weekenden vil du måske risikere at banke hovedet mod grænsen der, selv om du set over en måned ikke bruger kvoten... Nu ved jeg ikke hvad dit projekt går ud på, men hvis du skal ud i og leje dedikerede servere ville jeg nok vælge at samle det hele samme sted, men det er naturligvis op til dig.
Arto og Dating er begge ejet af Freeway der har eget datacenter, der er flere servere tilknyttet hver enkelt af disse services.
Firmaet bag Gratis-ting har tilsyneladende en dedikeret server hos Webpartner hvorfra de driver deres sites
Brugere rundt om i Europa vil næppe mærke forskel på om du hoster tingene i DK eller i det respektive land, men "overseas" kan der være en minimal negativ påvirkning af hastigheden hvis serveren står i Danmark - det kommer dog også an på sidens opbygning, mange danskere bruger jo US-services (Google, Hotmail m.fl.) hver dag uden at bemærke en hastighedsforskel fra en dansk service