Vi er et ægtepar med gammelt velfungerende servicevirksomhed, som har vokseværk. Hidtil har det været personligt ejet af min mand og jeg medarbejdende ægtefælle. Vi kører p.t. med 2 forretningsområder, men skal have løftet det ene forretningsområde væk fra personlig hæftelse, da der kan, hvis man er meget uheldig, komme erstatningskrav herfra. Det ville måske være noget med smba. Vi har ikke det store kapitalbehov. Det andet spor er stensikkert og det vi har arbejdet med i 36 år. Af bl.a. skatte- og arvehensyn vil vi nu omdanne/nystifte den stensikre del til I/S. Men jeg vil helst beholde CVR.nr. fra 1975 som dokumentation for det gamle firma. Jeg har så læst noget om indehaver vil blive beskattet når en ny indtræder i firmaet. Det skal jeg ringe til skat om i morgen, men hvis nogen lige har en kort kommentar er den velkommen. Ellers kan vi vel nemt stifte et. Vi står foran revisorskift når 2010-regnskabet er færdigt, da kemien mellem ham og os ikke er det bedste. Han har givet de råd han kunne. På forhånd tak for jeres kommentarer.
|
Af bl.a. skatte- og arvehensyn vil vi nu omdanne/nystifte den stensikre del til I/S. Men jeg vil helst beholde CVR.nr. fra 1975 som dokumentation for det gamle firma
Hvis du laver et I/S vil det i CVR fremstå som stiftet på den dag som i stifter det nye firma. Det vil sige at nok kan i - hvis I er heldige overtale E&S - til at bibeholde det samme CVR (tvivlsomt). Men når folk slår det op vil det ikke længere fremstå som stiftet i 1975.