Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kasse rabat / Kontant rabat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg bøvler lige lidt med kasserabat / kontant rabatfaktura... Hva er den rigtige måde at gøre det på???

Jeg sælger en vare til

1000kr +  moms 25% + 80kr i forsendelse = 1330kr at betale (250kr i moms til SKAT)

Jeg giver så 5% kasserabat/kontantrabat men hvordan trækkes de fra???

Jeg har fået fortalt det er sådan her det er rigtig...

1000kr -5% = 950kr + (25% af de 1000kr) + 80kr = 1280kr at betale (altså 50kr i rabat) (men jeg betaler stadig 250kr i moms til SKAT.)

For mig lyder det bare total mærkeligt at jeg skal betale en moms af et beløb jeg egentlig aldrig har fået... i prinsippet var det bedre at sætte varerne ned med 5% og kort betaling...

Er jeg helt galt på den eller hvordan???

Har fundet denne side hos SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645761&vId=0

og kan se der er betinget og ubetinget rabatter... men jeg skriver jo "ved betaling senest xxxx osv" så er det vel betinget, men det er jo lidt åndsvag for kunden at betale en moms af et beløb de aldrig er kommet af med... og jeg skal kræve et moms beløb som jeg heller aldrig har fået det fulde betaling for...

Er sku lidt forvirret... Håber i kan hjølpe...

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 21:40

Du skal kun betale moms af dit salg. Så hvis du sælger til 950,- skal du tillæge 25% moms = + 237,50 i moms

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 66
Fra  Moneter ApS - regnskab og bogholderi Skrevet kl. 12:44

Man skelner mellem 2 rabatter, fakturarabat og kontantrabat.

Fakturarabat er en rabat der gives direkte på fakturaen (f.eks mængederabat), rabaten fremgår af fakturaen og er ikke betinget af hvornår betalingen foregår, denne rabat er fratrukket inden momsen beregnes.

Kontantrabat er betinget af at der betales inden en eller anden dato, denne rabat beregnes af fakturabeløbet uden moms, hvorefter momsen fra fakturaen lægges oveni. (F.eks faktura kr. 125,00 inkl. moms fratrækkes 2% i kontantrabat, 2% af kr. 100,00 = kr. 2,00, kr. , kr. 100-kr. 2,00=98,00 plus moms kr. 25,00 i alt kr. 123,00)

med venlig hilsen

Karsten

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:23

Christian:

Har fundet denne side hos SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645761&vId=0

På den side du selv refererer til står der følgende:

-----------
Rabatter
Du skal skelne mellem ubetingede rabatter og betingede rabatter.

Ubetingede rabatter
Du skal ikke opkræves moms af rabatter, som du giver på det tidspunkt, hvor du leverer en vare eller en ydelse til din kunde, eller når du skriver fakturaen ud. Du skal heller ikke opkræve moms af  kasserabatter ved forudbetaling.

Betingede rabatter
Hvis du giver dine kunder rabatter på betingelser, der ikke er opfyldt ved leveringen eller faktureringen, skal du opkræve moms af hele den pris, som du forlanger af kunden ved leveringen eller skriver på fakturaen. Hvis betingelsen for rabatten bliver opfyldt senere, kan du tage momsfradraget for rabatten, når du udbetaler den til kunden. For at få fradraget skal du udstede en kreditnota til kunden. På kreditnotaen skal du både skrive rabatbeløbet og vise det tillagte momsbeløb på 25 procent af rabatten.
-----------

Det er altså muligt at lave en kreditnota, hvor momsen trækkes fra, når den betingede rabat opfyldes. Dermed har du stadig mulighed for at give rabat, og kunden vil ikke komme til at betale mere end de 25% i moms af varens pris.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)