Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af indskudte rettigheder ved firma opstart?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Vi er 3 gutter der har lavet et stykke software som vi har fundet en interesseret investor der gerne vil skyde penge i til videre-udvikling, så et par af os kan gå fuldtid på projektet.

Softwaren har vi lavet i vores fritid, og vi har ikke oprettet noget firma(endnu).

Investors udspil var så at han låner os en pose penge, at vi 3 opretter selskabet med de lånte penge, og at selskabet derefter køber rettighederne af os som privatpersoner for ca 50% af de lånte penge. Vi tilbagebetaler så investor de penge vi har lånt. Bagefter denne juleleg er der så et antal kroner i selskabet, + de rettigheder selskabet har købt af os. Og investor ejer 50% og vi ejer de andre 50%.

Men vi som privatpersoner vil på denne måde blive beskattet af salget af de rettigheder hvis jeg har forstået det korrekt.

Det vi så overvejer er følgende konstruktion:

Vi 3 personer opretter selv selskabet for vores egne penge. Vi laver så en aftale om at rettighederne til det software vi har lavet ligger i selskabet. Investor kan så komme med sin pose penge og købe 50%, af en værdi vi ansætter selskabet til at have. På denne måde skulle vi så ikke betale nogen skat? Eller hvad? Er det en lovlig konstruktion?

Håber nogen kan hjælpe :)

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:33
Det bedste (og kedeligste) råd er at få en revisor ind over problemstillingen. Han vil uden voldsomme omkostninger kunne hjælpe jer på vej med en hensigtsmæssig konstruktion. Det vil under alle omstændigheder også være en god idé at søge noget rådgivning, hvor jeres investor ikke er indblandet, dvs. rådgivning rettet KUN mod jer, så I bedst muligt kan varetage jeres egne interesser overfor investoren.

Min anbefaling til selskabskonstruktion vil dog være, at I formaliserer jeres nuværende samarbejde i et interessentskab, laver en skattefri virksomhedsomdannelse til ApS eller A/S og herefter laver en kapitaludvidelse for at få investoren ind. På den måde kan I uden at svare skat nu-og-her lave et selskab, hvor I ejer i alt 50 % og hvor investoren ejer 50 %. Det er ikke noget, I sådan lige selv kan gå ud og gøre, så her kommer revisoren igen på banen.

Tilmeldt 15. Mar 07
Skrevet kl. 15:39
Dato: 15-03-2007 15:32:35 Forfatter: lundsfryd

Min anbefaling til selskabskonstruktion vil dog være, at I formaliserer jeres nuværende samarbejde i et interessentskab, laver en skattefri virksomhedsomdannelse til ApS eller A/S og herefter laver en kapitaludvidelse for at få investoren ind. På den måde kan I uden at svare skat nu-og-her lave et selskab, hvor I ejer i alt 50 % og hvor investoren ejer 50 %. Det er ikke noget, I sådan lige selv kan gå ud og gøre, så her kommer revisoren igen på banen.

Er der noget til hinder for at vi selv bare nu opretter et Aps, og laver en aftale om at rettighederne til det software vi udvikler(har udviklet) i dette Aps, tilhører Aps''et? Eller er tidspunktet hvornår denne software rent faktisk blev udviklet meget vigtigt mht til skat? Vi snakker her om software vi har udviklet på et halvt år tid.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:24
Hvis I gør som du beskriver, skal I beskattes af softwarens værdi. Hvis den er nul, er det selvfølgelig ikke noget problem, men det lyder ikke til at være tilfældet
Tilmeldt 15. Mar 07
Skrevet kl. 16:27
Dato: 15-03-2007 16:23:43 Forfatter: lundsfryd Hvis I gør som du beskriver, skal I beskattes af softwarens værdi. Hvis den er nul, er det selvfølgelig ikke noget problem, men det lyder ikke til at være tilfældet

Ok, øv. Det lyder altså til at vi har begået en fodvejl ved ikke at have firma-konstruktion allerede da vi startede op? Kan være vi så bliver nødt til at tage dit råd og søge revisor hjælp, det med virksomhedsomdannelse osv lyder umiddelbart rimelig dyrt+kompliceret. Men tak for svaret :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:56
Jeg er som sådan enig med Lundsfryd og en omdannelse behøver ikke at være specielt dyr. Jeg ville dog nok vælge at lave selskabet omgående. Derefter kan investor nytegne anparter i selskabet til overkurs. Herved har I ikke solgt noget. I har så et kapitalproblem vedrørende tilbagebetalingen af gælden til investor. Det kan I komme til livs via udbytteudlodninger fra selskabet. 

Vedrørende rettighederne:

Det ligger helt klart at I bliver beskattet personligt hvis I sætter beløb på rettighederne i forbindelse med stiftelsen. Det samme hvis selskabet efterfølgende erhverver rettighederne af jer.Men ellers har Skat ikke hjemmel til at beskatte jer af noget medmindre der direkte ligger patenter o.l. vedrørende de udviklede rettigheder. Der er jo blot tale om at I stifter et selskab kontant og der videreudvikler de rettigheder som I har gået og syslet med privat. Man bliver jo heller ikke beskattet fordi man som person, der stifter af et selskab har en vis know how m.v. som man kan tilføre selskabet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 15. Mar 07
Skrevet kl. 17:11
Bent, det lyder meget interessant. Hvordan ville man gøre mht til at specificere præcist hvilket software/rettigheder der ligger i det nye selskab? Grunden til at jeg spørger er at jeg kunne forestille mig at investor gerne ville have en helt præcis specifikation af hvad det er han investerer i. Så spørgsmålet er om denne specifikation laves i forbindelse med at vi 3 opretter Aps''et, eller om det kan laves i forbindelse med den nytegning du nævner?

Iøvrigt mange tak for svaret :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:22
Mit svar er jo baseret på at der ikke rigtig ligger noget formaliseret vedrørende rettighederne i form af indgivne patenter o.l. og at det investoren køber sig ind i er jeres know how. Er I længere fremme end dette er det en anden snak.
De ting du efterlyser kan man med fordel inddrage i en anpartshaveroverenskomst men som Lundsfryd også nævner skal I have noget rådgivning på. Jeg arbejder selv tæt sammen med en advokat i Hørsholm, der laver meget indenfor lige dette område /immaterielret og som forstår at sige og udtrykke tingene på dansk.       

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)