Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

køb af varebil

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Feb 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ved at se på en lille varebil til brug i min fremtidige blomsterbutik. Vi har allerede en privatbil, men kan jeg ikke også købe varebilen privat, altså betale momsen og det hele og så bare lade hele driften køre over forretningen? Grunden til det, er at jeg også gerne vil kunne køre i varebilen privat en gang i mellem. Er det så ikke måden at gøre det på?

Hilsen Blomsterpigen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:37
Dato: 14-03-2007 15:41:14 Forfatter:blomsterpigen
Jeg er ved at se på en lille varebil til brug i min fremtidige blomsterbutik. Vi har allerede en privatbil, men kan jeg ikke også købe varebilen privat, altså betale momsen og det hele og så bare lade hele driften køre over forretningen? Grunden til det, er at jeg også gerne vil kunne køre i varebilen privat en gang i mellem. Er det så ikke måden at gøre det på?

Hilsen Blomsterpigen

Hvis du også vil køre privat i bilen skal du først og fremmest betale momsen. Dvs. lade være med at trække momsen fra.

Der er så to muligheder.

1) At lade bilen indgå i virksomheden og trække udgifterne fra der, herunder skattemæssige afskrivninger. Du skal så beskattes af værdi af fri bil.

2) At holde bilen udenfor virksomheden hvor du så selv afholder udgifterne på bilen.  Du kan så i virksomheden foretage fradrag for kørsel opgjort efter statens satser eller opgøre fradraget krone for krone som en forholdsmæssig andel af samtlige udgifter, inkl. skattemæssige afskrivninger. Bruger du statens takster vil fortjeneste/tab ved et senere salg være indkomstopgørelsen uvedkommende.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 16:43
Hvad der er økonomisk mest optimalt afhænger af flere forskellige ting.

Hvis din situation er at du kører til mange forskellige kunder, at du har en betydelig kørsel, at langt størstedelen af kørslen er erhverv og bilen i øvrigt er relativ billig i indkøb, ja så taler alt for at du køber den privat og udbetaler km penge til dig selv fra firmaet.

Hvis du ovenikøbet skal låne penge til bilen uanset om du køber den privat eller i firmaet vil dette bare styrke denne konklusion.

Hvis du gerne vil undgå privatkøb kunne et alternativ være privatleasing.

Personligt ville jeg købe den privat (under de givne forudsætninger ovenfor).

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:01
Det er jeg så ikke helt enig. At man skal låne penge til at finansiere købet af bilen taler for mig at se netop for at man køber bilen i firmaet, da afdragene herved kan betales af midler, hvoraf der kun svares 28% virksomhedsskat. De øvrige faktorer er jeg enig i, og man kan også sige at når det er en gulpladebil er der en formodning for at investeringen er overkommelig, hvilket taler for privat køb. Taler vi om køb af en brugt bil taler det også for privat køb.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 17:31
Bent, vi er enige, men måske formulerede jeg mig lidt dårligt.

Min pointe var blot at ofte har man mulighed for at finansiere bilen kontant i virksomheden, hvilket får folk til at tro at det så også er den mest optimale løsning totalt set.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)