Jeg er ved at se på en lille varebil til brug i min fremtidige blomsterbutik. Vi har allerede en privatbil, men kan jeg ikke også købe varebilen privat, altså betale momsen og det hele og så bare lade hele driften køre over forretningen? Grunden til det, er at jeg også gerne vil kunne køre i varebilen privat en gang i mellem. Er det så ikke måden at gøre det på? Hilsen Blomsterpigen |
Dato: 14-03-2007 15:41:14 Forfatter:blomsterpigenJeg er ved at se på en lille varebil til brug i min fremtidige blomsterbutik. Vi har allerede en privatbil, men kan jeg ikke også købe varebilen privat, altså betale momsen og det hele og så bare lade hele driften køre over forretningen? Grunden til det, er at jeg også gerne vil kunne køre i varebilen privat en gang i mellem. Er det så ikke måden at gøre det på?Hilsen BlomsterpigenHvis du også vil køre privat i bilen skal du først og fremmest betale momsen. Dvs. lade være med at trække momsen fra.Der er så to muligheder.1) At lade bilen indgå i virksomheden og trække udgifterne fra der, herunder skattemæssige afskrivninger. Du skal så beskattes af værdi af fri bil.2) At holde bilen udenfor virksomheden hvor du så selv afholder udgifterne på bilen. Du kan så i virksomheden foretage fradrag for kørsel opgjort efter statens satser eller opgøre fradraget krone for krone som en forholdsmæssig andel af samtlige udgifter, inkl. skattemæssige afskrivninger. Bruger du statens takster vil fortjeneste/tab ved et senere salg være indkomstopgørelsen uvedkommende.