Jeg har en ide til en android app., hvis jeg gerne vil have en pris på hvad det vil koste at programmere, skal jeg jo fortælle hvad ideen går ud på, hvordan sikre jeg min ide, så hvis jeg ikke har råd til det lige pt. den ikke bliver lavet af dem jeg fortæller det til?
Kim: Du hjælper ham jo ikke ... du giver ham bare en illusion af at nu er han beskyttet, hvad vil du rådgive ham til at gøre når han kommer om 3 måneder og nogen har stjålet hans ide og stukket det papir der op i røven? Når han ikke har pengene til at få udviklet sin app tror du så han har pengene til at tage en retsag om rettighederne til den?
Trådstarter: For det første giver det ingen mening at holde din ide tæt ind til kroppen ... det er ikke ideen der tjener pengene, det er dig og din ildhu for at lykkedes. Derfor: Del din ide med andre, det bliver den kun bedre af. Dernæst skal du selvfølgelig ikke præsentere din ide for nogen du ikke stoler på, kontrakt eller ej :)
Rolig nu ;-) Som ny startet virksomhed er det ikke sikkert virksomheden har råd til at udvikle app'en. Men som privat person kunne det nu godt ske jeg havde råd til at efterfølge et kontrakt bud.
Med det sagt har jeg ikke den fjerneste anelse om hvad det koster og det er ikke en app' der sender mig til godt vejr året rundt. Men den branche jeg er i er meget lille og niche produkter er nødvendigt for at kunne skille sig ud.
Hvis jeg skulle lave det, ville det blive gjort i samarbejde med programmører og brugere i en stor pærevælling så længe mit navn står på produktet når vi er færdige.
Det simple hvis vi ikke taler om normal IP (Patent mv) så er den enkleste måde nok at ansætte programmøren. Så er forholdene klokkeklare, men til syvende og sidst så er det også et spørgsmål om du har ressourcerne til at forfølge personer der evt forbryder sig på dine rettigheder
et gammelt trick fra musik industrien går ud på at sende en pakke til sig selv.
saml alt det materiale du har omkring din idé og smid det i en pakke og send til dig selv, men IKKE åben pakken.
Kommer i så vidt at i skulle for retten, har du en ret god sag, fordi du kan dokumentere med datostemplet og den ubrudte emballage fra pakken, at du fik idéen først.
og når du så dertil har en fortrolighedsaftale med deres underskrifter på, så er du ret godt dækket.
jeg kender ikke meget til jura, og hvordan man får fri process, men det kan vel undersøges. og måske er der advokater der vil tage sagen "gratis" ved at få provision af det du evt. ville vinde i retsagen?