|
Hej Alle, De fleste kender til (og hader) "kold canvas". F.eks. opringer til virksomheder, og en masser "nej''er" og måske et enkelt "ja"... Jeg har "strikket" en lille løsning sammen der udtrækker forskellige oplysninger fra min egen webservers logfil. F.eks. informationer om hvor den besøgende på sitet kom fra og hvilke sider der blev besøgt. Vigtigst af alt, omdannes den besøgendes ip-adresse til et domænenavn. Efter en automatisk oprydning og bortskaffelse af besøg fra private adsl-linier o.lign. Sidder jeg faktisk tilbage med en fin liste over virksomheder der har besøgt vores website. På denne liste står der typisk hvor de kom fra (f.eks. Google) og hvad de havde søgt på. Herefter er der en liste over de sider der blev besøgt. Vi handler med scanning og dokumenthåndtering, og kommer der f.eks. et besøg fra Google med en søgning på ordet "fakturascanning", og jeg kan se at de har læst alle sider jeg har om fakturascanning og måske mere, så er jeg ret sikker på, at hvis jeg ringer til denne virksomhed og taler med den økonomiansvarlige, så får jeg fat i den rigtigt person. Dette kalder jeg nu for "lunken canvas". Den løsning jeg har lavet er langt fra færdig, men fungerer fint til "husbehov". Jeg har dog tænkt på at gøre løsningen helt færdig og lækker. Så nu kommer det store spørgsmål. Er jeg den eneste der synes at dette er genialt, eller er der nogen her som nu siger "Wow, det ville jeg gerne have fingerne i.." ?! Kommentarer og forslag modtages gerne! Er der evt. nogen der har kendskab til nogen der har lavet noget lignende? Eller er der nogen her der måske allerede laver en god CRM-løsning, der kunne bruge min idé? Og hvorfor her webhoteller o.lign. ikke denne funktion i forbindelse med deres logfiler? |
Lunken canvas
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
- 1
|
Efter 30sekunders grublen kom jeg dog i tanke om at folk godt kan være lidt nervøse for privatlivets fred - så du skal nok ikke nævne hvorfor din timing er så god når du ringer. |
|
Hej Michael Rigtigt godt tænkt og skoleeksempel på god udnyttelse af teknologi. :-) |
|
Kør løs og hold os endelig opdateret. Det her kunne meget vel blive en særdeles spændende tråd. Det er lige før jeg vil kalde det for "varm canvas" :-) |
|
Wow, det vil jeg gerne have fat i. Hvad skal du have det for i nuværende form? Eller du mangler måske testpiloter? |
|
Hej Michael. Det er rigtig godt, at du bringer spørgsmålet op her, inden du kaster dig ud i det. Her er min mening: Da jeg for 4 år siden byggede min tracer, der kan spore mine besøgendes færden rundt på Site-editor hjemmesider på søgeords-niveau, så fandt jeg, lige som du, ud af, at jeg kunne udvidde modulet til også at vise, hvilken virksomhed den besøgende kom fra. Da jeg jo kan se den enkelte besøgende hoppe fra side til side og hvor lang tid vedkommende er på siden, så var det nærliggende at slå de sidste ting op på nogle domæneservere og indsætte virksomhedens hjemmeside i listen.... lige klar til din lunkne kanvas. Hvis jeg havde gjort det, så ville jeg UMIDDELBART kunne få en stor konkurancemæssig fordel frem for andre, når jeg skulle sælge Site-editor. Jeg valgte ikke at gøre det. Hvorfor? For det første var der min moral, der stoppede mig. Jeg synes personligt, at her går grænsen for privatlivets / virksomhedens fred: Man skal have lov til at interessere sig for en bestemt hjemmeside uden at risikere at blive ringet op og tilbudt det ene eller andet fra ejeren. For det andet: Hvis man kunne købe denne type løsning, så ville folk afholde sig fra at bevæge sig frit rundt på Internettet til stor skade for både afsender og modtager. For det tredie: Jeg er ret overbevist om at det er hamrende ulovligt. Du/dine kunder lægger dig ud med registertilsynet/datatilsynet og vil måske kunne få en kæmpe bøde. For det fjerde: Du og dine kunder vil sikkert ret hurtigt blive hængt ud i diverse fora for at køre den slags lunken markedsføring. Dine kunder risikerer herved at miste meget mere salg, end de kan vinde. Måske lukke. Med de teknikker, der er til rådighed i dag, vil der ikke gå lang tid før Internettet vil være fyldt med lange lister af virksomheder, hvis hjemmesider man skal holde sig fra, hvis man ikke har en sælger i røret 0-6 måneder efter besøget. Fordi noget KAN lade sig gøre rent teknisk er det ikke ensbetydende med, at det SKAL gøres. .... så har jeg vidst brugt mine 5 øres taletid... Mvh, Christian |
|
Hej Christian, Interessante holdninger. Jeg har selv tænkt at man nok ikke skulle sige til virksomheder man kontakter, at man har hold øje med dem. Men på den anden side så er der jo ikke nogen hemmeligheder i det. Og ligefrem ulovligt kan jeg ikke se at det er. Alle der besøger hjemmesider efterlader sig jo forskellige spor. F.eks. ip-adresse og "referer". Dette er så vidt jeg ved bygget ind i alle webserveres logning. Og er registerloven ikke til for at beskytte personer imod at firmaer opbevarer personlige data. Her er jo kun tale om virksomheder... Og dem er der godt nok mange der har databaser over! Er der en holdning (måske ligefrem en lovgivning) på dette område? Krænker man "privatlivets fred" når det er virksomheder med sporer og kontakter. Der er jo f.eks. en klar forskel på hvem man må kontakt uopfordret (dørsalgsloven, tror jeg..) Alt i alt er jeg bestemt ikke ude på at lave noget som helst ulovlig eller andre lyssky sager, men derimod et seriøst værktøj der måske kan hjælpe virksomheder med deres salg. På denne måde slipper mange uinteresserede måske for at skulle være en del af den kolde canvas.. Personligt bryder jeg mig ikke om sælgere der bare ringer.. Er der nogen holdning til om det vil være "finere" at sende virksomhederne et brev frem for at ringe dem op? Til alle der eller var interesserede, skal jeg nok sige til hvis programmet bliver lavet færdigt. Har I nogle gode idéer til programmet skal I bare skrive. |
|
Hej Jeg synes også at det er et genialt værktøj til at styrke salget. At det skulle være ulovligt kan jeg ikke umiddelbart se. Det er vel på niveau med at "man hører at en skal bruge noget" og derefter ringer til den pågældene. Det er klart at man ikke skal reklamere overfor kunden hvordan man netop har timet sit opkald. Om det er finere at skrive fremfor at ringe? Jeg tror at har du det rigtige budskab i telefonen skal du nok komme igennem til kunden. Personligt foretrækker jeg at ringe og få den direkte kontakt. Fint eller ej :-) |
|
Jeg er i mit tidligere job som salgschef i et mellemstort dansk firma, blevet kontaktet af et par svenske firmaer, der tilbød det samme (Det skulle besvare om det var noget, der eksisterede - og det er cirka 2½ år siden) Jeg fik demonstreret løsningen ved at jeg talte med sælgeren i telefonen og klikkede rundt på deres site. Det var sådan set overbevisende nok - han kunne fortælle hvad jeg kiggede på og han kunne fortælle hvilket firma jeg sad i. Disse oplysninger kan naturligvis samles sammen og bruges til kanvas (temperaturen må du selv om :-) Men så til det etiske i det. For jeg sagde temmeligt klart nej til sådan en løsning, uagtet at jeg kunne få det gratis i et halvt år. For mage til snagen i folks gøren og laden på internettet skal man lede længe efter. Og hvis vi som virksomhed henvender os til en kunde, så skal det være med åbent ansigt, uden skjulte hensigter og så sandelig også uden at have ligget på lur og overvåget hvad folk bruger nettet til. (Eller andre medier for den sags skyld - selv om den er lidt sværere med at læse over skulderen i en avis, og så bruge "jeg kan se på den tid du bruger på side9 er lidt lang, så jeg ville høre om du lige var interesseret i de bikinier jeg sælger..." Det er en god ide at tænke over hvordan man som kanvassælger henvender sig til en potentiel kunde, og uanset om man er ærlig og siger at v"i kan se at du har kigget på tonede ruder til badeværelset" eller spiller uskyldig og spørger "kunne du være interesseret i tonede ruder i badeværelset" så vil 11 ud af 10 føle sig overvåget, for de ved godt at de har kigget lidt efter produktet og så står "kunden" tilbage med en noget ulden smag i munden..... "Hvor f..... ved de det fra" eller "hvad bilder de sig ind" Der er altid nogle åbenlyse aftagere af ens produkter, og dem skal man da ringe til. Men hvis nu en økonomichef har kigget efter job hos TDC - skal kanvassælgeren hos TDC så ringe til økonomichefens arbejdsplads og føre sig frem med hvad han lige har set af interesse for virksomhedens produkter mv. ?? Jeg er helt klar over at vi ikke er anonyme på nettet - men sådan en løsning gør kun ondt værre. Hvis du bruger den kan du vælge imellem to ting:
Uanset hvad, så er det ikke metoder til at grundlægge en god kunderelation - og om det er vigtigt ved du sikkert i forvejen Teknologisk interessant, men ikke noget godt salgsværktøj - desværre Bare fordi man kan skal man ikke nødvendigvis gøre det........ |
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
Bliv gratis medlem