Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg nægte at skrive under på ansættelseskontrakt, efter jeg har sagt op?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 16. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været ansat i lidt over en måned. Min chef og jeg kom dårligt ud af det med hinanden, hun truede med at fyre mig - jeg kom hende i forkøbet. 

I al den tid jeg har været ansat, har hun sneget sig udenom at give mig en ansættelseskontrakt. Nu hvor jeg har sagt op, har hun skrevet at hun vil sende mig en jeg skal skrive under på, og returnere.

Mit spørgsmål er: Kan jeg nægte at skrive under på noget, som gælder min nu ikke-eksisterende ansættelse? 

Håber jeg har skrevet det rigtige sted - hvis ikke, bær over med mig.

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 14:16

Hej,

der er to sider af den sag, dels når du ikke har en ansættelses kontrakt kan arbejdsgiver hæve du har 1 måneds opsigelse når du selv opsiger, som jeg forstod du havde gjort.

på den anden måde så er det arbejdspligt at du har en gyldig ansættelsesbevis/kontrakt... i modsat fald kan du hvis du har en meget agressiv fagforing køre en sag på det, men det er rimelig besværliggjort når du nu har fået besked på at underskrive og sende retur.

Jeg havde underskrivet hvis jeg var dig, da du ellers kan risikere at din arbejdsgiver ikke vil udbetale dig løn, fordi han vil sige du ikke har underskrevet og så skal du jo bevise du har løn tilgode....

Så hvorfor ikke bare få det gjort....

M

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:21

Ingen kan tvinge dig til at skrive under på noget, som du ikke kan acceptere.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 16. May 11
Skrevet kl. 14:23

Jeg forstår ikke hvorfor de kan kræve en måneds opsigelse, når ikke jeg har en kontrakt?

OlsenKbh:
Så hvorfor ikke bare få det gjort....

Mest fordi jeg ikke føler jeg skylder hende noget som helst, efter den måde hun har behandlet mig på. Kan godt være det er småligt, men jeg gider ikke gøre hende nogen tjenester, hvis ikke jeg er forpligtet til det. Så kunne hun have givet mig den under min ansættelse.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 14:32
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

du bør ved spørg i en fagforening eller på et job center - men du har da ikke en måneds opsigelse fra starten det kan jeg ikke tro du har jo været ansat så de kan da ikke tilbageholde løn.

Evt kan du prøve advokaternes retshjælp - 

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 14:52

da der ikke er aftalt en prøveperiode, der mangler jo et ansættelsesbevis, vil de kunne sige at der er en måneds opsigelse.

prøveperiode er noget man aftaler i ansættelsesbeviset, og er der ikke sådan et, tager man udgangs punkt i at der ikke er aftalt prøveperiode, derfor ville du samtidigt hvis du var blevet opsagt kunne forlange 3 måneders løn....

tror bare at du skal regne med at der kan blive tilbageholdt løn, feripenge etc hvis du ikke gør det, så mit råd er at hvorfor ikke få det afsluttet også for at du har noget på skrift omkring dine egne ting som løn, opsigelse, feriepenge etc....

/M

Fra Holbæk
Tilmeldt 6. May 11
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 15:48

Hej,

Ja du kan sagtens nægte at skrive under - og du er ikke forpligtet til noget som helst (heller ikke løn dog) når du ikke har en ansættelseskontrakt. så i princippet kan du forlade stedet omgående - du har dog dermed heller ikke egentlig krav på at fåe udbetalt løn for udført arbejde. har man ikke en kontrakt er begge parter ikke forpligtet til noget som helst, hvilket er grundet til at der normalt skal foreligge ansættelseskontrakt.

håber svar nok

Heidi

Tilmeldt 16. May 11
Skrevet kl. 15:52

Ja tak, lige et svar jeg kunne bruge :) 

Så lader jeg være. Fik vidst også den løn jeg skulle have i starten af måneden. 

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 18:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

toogtoerfem:

du bør ved spørg i en fagforening eller på et job center - men du har da ikke en måneds opsigelse fra starten det kan jeg ikke tro du har jo været ansat så de kan da ikke tilbageholde løn.

Evt kan du prøve advokaternes retshjælp - 

Hallo

Det er helt og holdent i mesters interesse på nuværende tidspunkt at bede om en ansættelses kontrakt som han tilsyneladende ikke har snøvlet sig sammen til at få lavet i tide.

Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at skrive under fo der er ganske sikkert en bagtanke med at den kommer nu og kan muligvis være at han hat en lokalaftale med en fagforening og derfor skal han muligvis ikke betale sårmeget i løn hvis han dukker op med en ansættelses aftale.

Eller så indeholder den en tavshedsklausul som gør at du er under ed og ikke må udtale dig om det pågældende firma eller lave konkurrence arbejde.

Ansættelseskontrakt eller ej så skal du have din løn.

Preben

Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 09:07

Du er ikke forpligtiget til at skrive under.

Men læs lige kontrakten igennem når du får den, kan være der er en grund til din arbejdsgiver pludselig vil have en underskrift. og Hvis ikke kontrakten er som aftalt så nægt at skriv under.

Og så er det nok en god ide at kontakte din fagforening, og vise kontrakten til dem.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)