Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg købe en computer over bruttolønnen?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Multimedieskatten er eddermame en jungle. Synes jeg får modstridende meldinger.

Jeg har to konkrete spørgsmål som jeg håber meget en af jer er ekspert nok til at svare på. 

a) Kan jeg købe en computer på firmaets regning, og derefter betale den gennem min bruttoløn i een måned? Altså computer koster 10.000, normal bruttoløn 30.000 - men i købsmåned er bruttoløn kun 20.000.

b) Som ovenfor, men med en telefon istedet for en computer? Jeg har en firmatelefon i forvejen.

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:53

Hej Cardigan

Du kan som udgangspunkt ikke fratrække det hele i en måned for at kunne foretage bruttotræk i lønnen skal der som hovedregel være opfyldt følgende:

• Aftalen skal være fremadrettet
  • Kontantlønsnedgangen skal fordeles over hele lønperioden (mindst 12 måneder)'
  • Lønnedgangen skal på forhånd være fastsat til bestemt beløb, som ikke er direkte afhængigt af medarbejderens løbende forbrug af godet
  • Arbejdsgiver skal som udgangspunkt være ejer af godet eller være kontraktspart og ansvarlig i forhold til leverendøren.
  • Medarbejderen skal have mulighed for at udtræden af ordningen, eventuelt med et rimeligt varsel
  • Aftalen skal være frivilig indgået mellem arbejdsgiveren og medarbejderen.

Det kan som udgangspunkt godt se lidt voldsomt ud men i praksis er det forholdsvis enkelt.

Ja du kan både købe en computer og telefon.

Mvh

Dennis

Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 14:09

Hej Dennis

Mange tak for dit svar. Som jeg læser det, så kan det altså godt lade sig gøre, men løntrækket skal foregå over 12 måneder, og godet vil selvfølgelig være arbejdsgiverens ejendom i perioden.

Min tvivl er fordi vi havde besøg af en ekspert, som sagde at bruttotræksperioden skulle modsvare afskrivningsprofilen - som jo for IT hardware er 3 år. Så man skulle altså trækkes over en periode på 3 år i stedet. ER det forkert? (krydser fingre for et ja)

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Skrevet kl. 14:28

Hej Cardigan

Du kan roligt krydse fingre :)

Det er ikke et krav at der er sammenhæng mellem afskrivningsperioden og bruttotræksordningen.
 - En telefon vil jo alligevel skulle straksafskrives (12.300 kr. - græsen for straksfradrag af aktiver)

I øvrigt skal driftsmidler mv. med en levetid under 3 år straksafskrives jf. AL § 6 stk. 1 nr. 1.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide i henhold til hvilken afskrivningsprofil, din ekspert mener?
 - Jeg har en fornemmelse af at den er den regnskabsmæssige

Mvh
Dennis

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Skrevet kl. 14:32

Hej Cardigan

Du kan roligt krydse fingre :)

Det er ikke et krav at der er sammenhæng mellem afskrivningsperioden og bruttotræksordningen.
- En telefon vil jo alligevel skulle straksafskrives rent skattemæssigt (græse - for straksfradrag er 12.300 kr.)

Endvidere kan driftsmidler m.v. med levetid under 3 år straksafskrives jf. AL § 6 stk. 1, nr. 1.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvilken afskrivsningsprofil at din ekspert mener?
- Jeg har en mistænke om han mener den regnskabsmæssige.

Mvh

Dennis

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Skrevet kl. 14:33
Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 14:39

Ja jeg mener han sagde regnskabsmæssig afskrivning. Men da han sagde en del andet som heller ikke gav mening ift hvad jeg ellers har hørt, tror jeg bare jeg skal afskrive ham (høhø). Tak for hjælpen!

Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:29

Har i muligheder for at henvise til en specifik side på sakt.dk jeg kan gå forholde mig til?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:47

Johansen9000:

Har i muligheder for at henvise til en specifik side på sakt.dk jeg kan gå forholde mig til?

Hej Johansen9000,

Bemærk lige, at der er tale om en gammel debat, og multimediebeskatningen er afskaffet pr. 1. januar 2012. Der er samtidig også lavet ændringer til den såkaldte bruttolønsordning.

Computer er nu blevet skattefri, men til gengæld kan man ikke købe en computer, som er 100% privat anvendt, igennem firmaet længere.

Fri telefon beskattes af 2.500 kr. årligt.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:04

Det nye er at du slet ikke kan lade en computer indgå i en bruttolønsordning længere. Gør man det bliver man beskattet af 50% af anskaffelsessummen hvert år. Man kunne lige så godt have sagt. Det kan man ikke gøre medmindre man er dum eller godt kan lide at blive unødigt beskattet,

Omvendt er det tilladt for firmaet at stille en computer til rådighed for medarbejderen når den også anvendes erhvervsmæssigt og det sidste er ikke vanskeligt at godtgøre for de fleste.  Men en computer som stilles til rådighed for ren privat anvendelse udløser fuld beskatning af medarbejderen (manglende fradrag/afskrivningsmulighed i den personlige virksomhed og det samme i selskabet + udlodningsbeskatning eller beskatning som løn

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)