Efter at have læst en masse kloge svar, er det nu min tur til at stille et for mig besværligt spørgsmål. Jeg mangler pt. plad, og tænker på at bygge 50 m2 til vores hus. Så er det jeg tænkte på om firmaet må bygge og betale for tilbygningen, den udnyttes 100% til erhverv, eller om jeg skal bygge den for mine egne midler og så leje ud. Udlejning vil jo give en vis form for beskatning, som jeg helst vil undgå. Der bliver sat bimåler på el, vand og varme, så det er nemt at afregne. Jeg er godt klar over, hvis det er lovligt at bygge den for firmaet, at den dag jeg sælger huset, så skal der svares moms. Jeg håber der er et klogt hoved der ved hvad der er bedst. |
Du kan ikke lade firmaet afholde udgiften til tilbygningen eller foretage fradrag for denne, men du kan fratrække en forholdsmæssig andel af de udgifter der er forbundet med driften af den del af ejendommen der bruges erhvervsmæssigt. Der er ikke nogen beskatning. Sætter du en leje beskattes du af den personligt som kapitalindkomst men det modsvares jo at lejen fratrækkes i virksomheden. Fordelen ved at gøre det er at du flytter indkomst fra personlig indkomst til kapitalindkomst + at du undgår at svare arbejdsmarkedsbidrag.