Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"låne" af enkeltmandsfirmaets konto

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 06
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa!

Jeg har et enkeltmandsfirma, som ikke er momsregistreret og jeg er løn modtager. Jeg har en del til at stå på firmaets konto, i den forbindelse vil jeg høre om det er i orden at låne fx 10.000 kr fra firma kontoen i en måned og så overføre tilsvarende sum tilbage på firma kontoen?

Er det ok? Og hvis ja hvordan skal det skrives i regnskabet? (Jeg bruger summasummarum).

På forhånd tak

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 06:50
Jeg tror bare du kan trække pengene ud. Det eneste der kan være relevant for myndighederne er vel slutresultatet når året er gået, hvor pengene har stået i mellemtiden kan jeg ikke forestille mig at de kunne have nogen interesse i.
Lige et spørgsmål; hvorfor er det du vil betale pengene tilbage? Du kan vel bare notere det som b-indkomst på din selvangivelse.
Lige som dit øvrige overskud også skal. Så det er vel bare et spørgsmål om hvornår du får pengene ud, skatteteknisk gør det igen forskel.

Peder

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 07:22
Du bogfører beløbet med mellemregning (62000, hvis du bruger standardkontoplanen) som kontonummer og Bank som afstemningskonto.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:30
Men spørgsmålet gik på om han kunne låne pengene i virksomheden. Dvs. som lån og det kan han ikke. Det har ikke så meget at sige hvis man bliver beskattet af overskuddet fra sin virksomhed på normal vis men anvender man virksomhedsordningen vil udtrækket skulle behandles som en hævning medmindre man har oprettet en mellemregningskonto, og denne iøvrigt opfylder kravene i virksomhedsordningen: Dvs. at saldoen altid skal være positiv i indehaverens favør hvad den netop ikke vil være her  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)