Jeg søger nogle der har erfaringer med agenture, de vil dele ud af. Jeg er i gang med en forhandling om at blive enedistributør af en produktserie i Danmark, men jeg er i tvivl om hvilke dele en kontrakt bør indeholde. Markedsføringsbidrag? Budgetoverholdelse? genforhandling? Volumerabatter? Håber at i kan hjælpe, jeg er sikker på mange af jer ved en masse :) |
Hej Joker,
En enedistributør er ikke en agent og omvendt. En agent formilder alene aftalen mellem køber og sælger og modtager ordrerne mod en kommission retur. Det er i grove træk alt hvad en agent foretager sig.
En distributør er som regel lagerførende af produktet, tager sig af reklamationer (som en agent blot videreformidler, da han jo ikke har solgt varen, men kun formidlet ordren på), laver brochurer etc etc.
Aftalen mellem distributør og sælger kan indeholde stort set alt, hvad angår minimumskøb, indkøbspriser, volumenrabatter, territorial beskyttelse etc.
Husk nu for dælen da: En producent har ofte lige så meget brug for dig, som du har for ham - så derfor er hans forslag KUN et forslag og intet andet. Hvis de snakker med dig, så er de interesseret i dig som forhandler og derfor kan du godt få en aftale, som passer dig og ikke kun dem. Det er fandeme vigtigt at huske.
Snak om tingene. Der er intet endegyldigt og I skal bare finde til enighed.
Held og lykke