Jeg sidder med en opg. på handelsskolen hvor vi bland andet skal komme ind på markedsføring. I vores tilfælde har vi valgt en e-handel som sælger sportsudstyr. Så jeg har kigget lidt herinde ( en rigtig god side ;) og set, at i skriver at når man kun har e-handel skal man kun markedsføre sig på nettet og ikke i magasiner, og div. blade. Men hvorfor det? Før jeg startede med at kigge med herinde havde vi også valgt at annoncerer i magasiner målgruppen ser i. Det kunne vel være i-form og diverse andre sports relateret blade. Så jeg er blevet en del i tvivl - aner ikke så meget om markedsføring, så håber der er nogle som kunne svare mig på mit spørgsmål om hvorfor kun online markedsføring. |
Hej Jannie,
Der gives nok ikke noget endegyldigt svar på dette, idet det afhænger af formålet med din markedsføring og dit budgets størrelse. Dit direkte udbytte er nok betydeligt lavere på offline markedsføring, idet der online kan rammes langt mere præcis rent segmenteringsmæssigt .
For at tage et eksempel annoncerer en tv-reklame for en børnetøjs-webshop f.eks. ikke i så præcis en kontekst(seeren af reklamen kan værende en teenager på 19 år uden børn), som en Google adwords reklame(forbrugeren har netop foretaget en søgning på et relevant keyword og har dermed "kvalificeret" sig selv som værende en del af målgruppen).
Derudover er der også spørgsmålet om afstanden fra eksponering til handling.:
Der ligger således et temmelig stort skridt handlingsmæssigt fra at se en offline reklame og derefter tænde for computeren og logge ind på websitet.
Modsat er det online, hvor handling(det være sig køb eller besøg) som regel kan foretages med et enkelt klik.
Det skal dog også siges, at brand-opbyggende aktiviteter ofte kan være ret effektive offline, idet det er nemmere at nå ud til et større publikum. Skal du således have opbygget kendskabsgrad til dit navn eller knytte specifikke værdier hertil, kan TV eller print være en glimrende måde, idet der her er andre påvirkningsmuligheder, såvel som du kan nå betydeligt flere forbrugere.